La façana sud de l’església del Monestir recorda, més que mai, a com era fa quatre segles. Els finestrals gòtics d’aquesta part del conjunt monumental, construïda als volts dels segles XIII i XIV, recuperen
Els nous vitralls, dissenyats per Anna Santolària, es basen en la tècnica clàssica, d’arrel gòtica, del vitrall de llosetes diaprades (peces en forma de rombe de vidre bufat i emplomades), amb dues solucions segons l’emplaçament dins del finestral: a les obertures verticals (llancetes) són incolores amb textura que matisa la transparència, un fet que permet mantenir les parets de les capelles barroques en segon terme, i així poder-les veure. A les traceries (la part superior de les llancetes) es trenca la geometria rígida del rombe i té dos tons de color, blau i vermell, inspirant-se en la vitralleria característica del gòtic. Les vidrieres s’han fet seguint tècniques d’arrel medieval amb formalització contemporània. Per a Santolària, aquest projecte li ha permès desfermar la seva part més creativa: “És un projecte de creació de gran magnitut que t’empeny a mostrar la teva part més creativa perquè tens un full en blanc de gran qualitat i amb una visibilitat enorme, però a la vegada t’has de contenir perquè és part del Monestir de Sant Cugat”. Per a l’alcaldessa, Mireia Ingla, aquesta ha estat la culminació d’un “pas més en la preservació d’aquesta joia”, en referència al Monestir, un espai que és “testimoni” d’allò que passa a Sant Cugat. Per a Ingla, malgrat que considera la ciutat un “referent en modernitat”, accions com aquestes serveixen perquè “no oblidem el passat”.

