La Festa de Tardor arriba aquest 2025 a la seva 50a edició amb novetats destacades. La més visible és el canvi d’escenari: per primera vegada, la fira d’entitats i les activitats principals se celebraran al parc de Ramon Barnils, en lloc de la plaça d’Octavià. Un canvi, que segons ha explicat al magazín ‘Faves comptades’ Joan Cortadellas, membre de la Comissió de la Festa, vol “donar més visibilitat i més espai a la trobada de totes les entitats que donen vida a la ciutat”.
L’altra gran novetat és el format. Si fins ara la Festa de Tardor s’allargava tot el cap de setmana, amb la fira d’entitats en diumenge, enguany tota l’activitat es concentrarà el divendres 24 i dissabte 25 d’octubre, amb un petit tastet previ el dijous amb la taula rodona ‘Com la dansa mou masses?’ a la seu de l’Esbart. “Volíem donar-li un to més de festival, amb totes les activitats concentrades en un mateix espai i temps”, ha explicat Camila Sanint, tècnica de l’Ateneu.
El gruix d’activitats començarà divendres amb una cercavila (19 h) que simbolitzarà el pas d’escenari des de la plaça Octavià fins al parc de Ramon Barnils, seguida d’un sopar popular (20 h) i d’una ballada dinamitzada amb el conjunt d’acordionistes de l’Escola de Música Tradicional (21.15 h). El punt final de la jornada el posarà la punxadiscos Aníssima (23 h).
Dissabte serà el torn de la fira d’entitats, que enguany es farà en dissabte i no en diumenge com era habitual, i de nombroses activitats paral·leles per a totes les edats, des de tallers infantils fins a actuacions musicals, balls i exhibicions. (Pots consultar aquí tota la programació).

Els orígens de la Festa de Tardor
Toni Ramon, director de l’Ateneu, ha recordat que la cita “va néixer el 1976 amb la mort del dictador per reivindicar la recuperació democràtica de les institucions, i donar visibilitat a les associacions que durant anys havien viscut a la clandestinitat”.
Amb el lema ’50 anys de festa i lluita’, l’edició d’enguany posa l’accent en el vessant més reivindicatiu i en els valors que han marcat el mig segle de trajectòria del moviment associatiu santcugatenc. En paraules de Joan Cortadelles, membre de la comissió de la Festa de Tardor: “el lema d’enguany reflecteix la idiosincràsia de la Festa de Tardor que sempre ha reivindicat alguna cosa pel bé de la nostra ciutat”.
L’organització de la Festa és assembleària i oberta a totes les entitats i col·lectius de la ciutat, unes 60 en aquesta edició. L’únic requisit és signar un codi ètic basat en el respecte als drets humans, la llengua i la convivència. “És una festa de la gent i per a la gent”, ha dit Toni Ramon, que destaca el paper essencial de l’associacionisme a Sant Cugat. En aquest sentit, Cortadellas ha afegit que “la vida de la nostra ciutat la donen les entitats. L’Ajuntament gestiona, administra, però no dona vida al poble”.
Des de l’organització es fa una crida a la participació ciutadana i a “sortir al carrer per conèixer, parlar i fer xarxa”.
El cartell d’aquesta edició, és un extracte del mural de vida que hi ha al mur de la Llar d’Avis, al carrer del Torrent de la Bomba, obra de l’artista Pep Walls.


