La Generalitat ha aprovat aquest dimarts la subscripció del conveni per a la construcció de dos intercanviadors ferroviaris a Sant Cugat, un a l’estació d’Hospital General i l’altre, a la de Volpelleres. Aquest conveni, que se signarà quan l’Estat espanyol també ho aprovi, preveu una inversió de 36 milions d’euros i s’emmarca en el protocol d’encomanes de gestió per a l’execució de millores en infraestructures a Catalunya. Els nous intercanviadors projectats han de permetre connectar la línia de Rodalies R8 (Martorell-Granollers) amb les línies S1 (Terrassa-Barcelona) i S2 (Sabadell-Barcelona) dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), facilitant així una interconnexió en malla entre diverses línies i operadors.
El conveni el signaran el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif). Les dues línies d’FGC coincideixen amb la de Rodalies a l’alçada de Sant Cugat del Vallès, un fet que obre la possibilitat de fer una connexió ferroviària a través d’una estació amb intercanviador a cada intersecció. A la línia S1, la parada de l’Hospital General de Catalunya es troba a escassos metres de la cruïlla de les vies, però la de Rodalies es troba força lluny, ja en el terme municipal de Rubí.
Amb la línia S2 hi ha més facilitats. L’estació de Volpelleres (S2) és jove – es va inaugurar l’any 2010 -, i ja es va projectar pensant en fer-la coincidir amb el punt de creuament de la línia de Rodalies, facilitant la creació d’una única estació amb accés als dos serveis. L’actual estació de Sant Cugat a l’R8 es troba allunyada del punt, un quilòmetre al nord.
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha posat de relleu que els nous intercanviadors “són una obra determinant per a la millora de la mobilitat, per un model en xarxa que faciliti la distribució orbital”. Segons Paneque, es preveu que aquesta actuació “pugui ser una realitat el 2028”.
Adif elaborarà els estudis previs per a cada intercanviador, en coordinació amb la Generalitat. Posteriorment, la Generalitat en redactarà els projectes constructius i licitarà i executarà les obres corresponents, només amb l’excepció d’aquelles que afectin la xarxa d’interès general, i que executarà l’Adif.

