Aquest curs 2025-2026 els mòbils estaran prohibits fins al final de 4t d’ESO. Això, juntament amb l’auge de la IA, són dos dels reptes als quals hauran de fer front des dels instituts, i refer les seves normatives per tal d’adaptar-se. Des de l’Institut Joaquima Pla i Farreras expliquen que aquest últim cas, el de la intel·ligència artificial, “és un debat que els ha esclatat a les aules”, i els ha obligat a replantejar les activitats que encarreguen als seus alumnes.
Eva Miró, coordinadora pedagògica del centre, diu que un dels reptes més grans és a l’hora d’avaluar treballs escrits, ja que, sobretot, els estudiants utilitzen el ChatGPT o eines similars per copiar directament les respostes que els genera, i ho presenten com a contingut propi. En aquest sentit, quan detecten un plagi, han posat “per normativa” que “cal fer una entrevista amb l’alumne per comprovar fins a quin punt domina o no allò que ha escrit. Si es detecta que l’alumne ha plagiat directament i ho ha fet passar com a seu, la sanció és directa i és un zero, és un suspès.” Miró lamenta que amb el tema de la IA, malauradament, els docents no van al mateix ritme que els adolescents, sobretot els de tercer i quart d’ESO, qui diu que en són “experts”.
Més enllà d’això, considera que la IA també es pot fer servir com un recurs pedagògic, sempre que hi hagi un objectiu al darrere i el docent controli l’eina. Si no, pot ser contraproduent.
Sense mòbils
Pel que fa a l’ús dels mòbils, no es poden utilitzar ni a l’aula, ni als passadissos, ni tampoc a l’hora del pati. Les sancions, en aquest sentit, també s’han deixat molt clares. Els alumnes l’han de guardar durant tota la jornada al seu armariet i no el poden treure fins que se’n vagin cap a casa. Si s’enxampa a algú amb el telèfon, se li requisa, es porta a secretaria i s’avisa a la família, i al final del dia el pot recollir. Si se l’enxampa més d’un cop, a més d’aquest procediment, també s’expulsa l’alumne durant un dia del centre. En cas que no el vulgui lliurar, directament se l’expulsa durant tres dies.
Des del Joaquima Pla i Farreras ja van començar a aplicar la prohibició dels mòbils l’any passat, i expliquen que els alumnes es van adaptar prou bé. Tot i això, reconeixen que al principi era una norma que no els va agradar gaire, ja que la consideren poc pedagògica i molt taxativa. Ara bé, també expliquen que els ha facilitat la convivència al centre.
Pel que fa a la retirada de les pantalles a l’aula, veuen encertat que s’hagi aplicat a infantil, però consideren que no s’haurien de retirar en el cas de l’ESO, ja que ho veuen com una eina pedagògica més. Això sí, “ha d’anar acompanyat d’un bon ús de l’eina, treballant el concepte de privadesa, els límits, l’addicció, el temps…” Si s’utilitza bé, però, ho veuen com un complement més, com un llibre o una calculadora.

