Tot i que ja feia anys que es dedicava a la comprensió lectora, la santcugatenca Cristina Puig va decidir crear el 2017 Fiction Express, una plataforma digital que ja funciona en una seixantena de països per millorar la competència lingüística dels alumnes. El caràcter innovador, en constant evolució, i les nombroses dades que aporta tant al centre com al docent, a més de fer partícip l’estudiant d’allò que estan llegint, ha provocat un creixement exponencial (més d’un milió d’alumnes l’utilitzen) de l’aplicatiu, que també ha guanyat més d’una vintena de premis internacionals.
De fet, aquest mateix any Fiction Express
ha estat nomenada “millor plataforma educativa digital del món”, guanyant per tercera vegada els prestigiosos BETT Awards, els anomenats “Oscars de l’educació”. En una entrevista a Cugat Mèdia, Cristina Puig alerta que cada vegada els infants llegeixen menys i, per tant, dominen menys la llengua, tant la materna com estrangeres, en totes les seves dimensions (oral i escrita).
Com funciona Fiction Express
Es tracta una plataforma digital de lectura interactiva per a escoles, on alumnes d’entre 9 i 16 anys agafen el comandament de la seva experiència lectora i cocreen històries amb autors professionals a través d’un sistema de votacions i un fòrum interactiu. Del procés de cocreació, que s’allarga durant cinc setmanes per llibre, i del de la lectura, se’n deriven diverses activitats en què es treballen íntegrament totes les dimensions de la llengua. A més, els llibres, un cop acabats, passen a formar part d’una gran biblioteca virtual d’obres cocreades. Precisament pel fet de ser digital, cada vegada permet facilitar més dades al docent, que haurà d’interpretar amb el coneixement que té dels seus alumnes. Des de si té més o menys dificultat a si para de llegir sovint o si té comportaments associats a la dislèxia o altres trastorns d’aprenentatge. També s’està integrant l’avaluació automàtica dels textos amb intel·ligència artificial. Tot plegat per tenir dades “objectives i reals” que faciliten la tasca educativa.
L’hàbit de la lectura
Cristina Puig avisa que les noves generacions tenen cada vegada menys comprensió lectora, una qüestió que té, segons la santcugatenca, diversos factors, però que va relacionada amb les múltiples opcions d’oci que tenen els infants actualment amb mòbils i altres dispositius, videojocs, etc. Tot i això, Puig assegura que les ganes de llegir s’han de motivar i que els llibres no generin rebuig, més quan es tracta de lectures obligatòries del centre educatiu. Se’ls ha d’explicar per què han de llegir un llibre en concret, preguntar què els interessa i a partir d’aquí actuar en conseqüència. Considera, a més, que s’ha d’integrar la lectura dins de la pròpia classe de llengua i que, a les escoles de casa nostra hi hauria d’haver més hores de llengua a la setmana, tal com passa, explica, en altres parts del món com, per exemple, l’Amèrica llatina. Pel que fa al format, la cofundadora de Fiction Express assegura que “l’important és que llegeixin”, ja sigui en paper o en digital. N’hi ha que prefereixen una cosa i n’hi ha que l’altra i, cada vegada més, cadascú escollirà el mitjà pel qual llegeix.
Intel·ligència artificial en l’educació
La intel·ligència artificial ja està afectant l’educació actual i el més rellevant, segons Puig, és utilitzar-la en el nostre favor. Actualment, s’està “patint” el seu ús no controlat, però la idea seria fer-la per millorar i perquè faciliti l’aprenentatge. És tasca de l’adult, del docent, integrar aquestes eines perquè ajudin a fer que les noves generacions siguin “millors” però no perquè els facin la feina. A més, en aquest sentit, existeix, en les plataformes digitals, una corba d’aprenentatge: els infants nascuts en l’era digital solen saber utilitzar-les molt abans que els adults que, tot i l’efecte de la pandèmia, encara tenen més dificultats. La feina dels creadors d’eines d’aquest tipus és fer-les amigables i atractives per a tots els usuaris: infants, però també el docent que l’ha de fer servir.

