La precarietat de la grua a Sant Cugat s’allarga: el concurs provisional del servei queda desert

El consistori admet les dificultats actuals i treballa en una nova licitació més estable

Una grua retirant un cotxe
-->
Enllaç copiat al clipboard
avui a les 06:00h
 |  3 minuts de lectura
Secció: Societat

Fa un any, Cugat Mèdia explicava que Sant Cugat feia temps que no disposava d’un servei regular de grua municipal. La situació venia de lluny. Segons un document emès per l’Ajuntament arran d’una petició d’accés a la informació pública, durant els anys 2022 i 2023 el municipi només va disposar d’un servei de grua per atendre emergències, mentre que el 2024 no va tenir cap servei de grua operatiu, a l’espera de la nova contractació. L’inici de la normalització del servei havia de passar pel 2025, però el concurs provisional impulsat enguany ha quedat sense adjudicatari.

Mentre no es normalitza el servei, l’Ajuntament funciona amb fórmules provisionals. Actualment, cada retirada de vehicles es resol mitjançant contractes puntuals per bestreta, sense un servei fix assignat a la ciutat. “Cada vegada que la ciutat necessita una grua hem de fer un encàrrec extraordinari”, explica l’alcalde, Josep Maria Vallès, admetent que es tracta d’una situació que no garanteix ni regularitat ni immediatesa en un servei clau per al dia a dia.

Un concurs provisional que no ha trobat cap empresa

Segons la documentació municipal, aquest concurs no estava pensat com la solució definitiva, sinó com un contracte provisional per garantir la continuïtat mínima del servei mentre l’Ajuntament preparava una licitació més ambiciosa.

Així ho recull la memòria justificativa del concurs, que especifica que el govern municipal treballa en un nou procediment de contractació “amb un abast més ampli tant en termes temporals com funcionals” i que la licitació impulsada enguany tenia caràcter transitori, a l’espera d’aquest futur contracte estable. El contracte tenia una durada inicial de quatre mesos, amb la possibilitat de dues pròrrogues de dos mesos, i quedava automàticament extingit en el moment que s’adjudiqués el nou servei.

Malgrat el seu caràcter provisional, els plecs exigien a l’empresa adjudicatària disposar de mitjans estructurals: garantir servei les 24 hores del dia, comptar amb un mínim de tres gruistes, una grua operativa fixa, dues de reforç i un camió grua per a serveis especials, així com assumir assegurances, responsabilitats i temps de resposta exigents. Tot plegat, per un contracte de curta durada i sense continuïtat assegurada.

El resultat ha estat que el concurs no ha despertat interès entre les empreses del sector. En una primera convocatòria no s’hi va presentar cap licitador i, en un segon intent, l’única oferta rebuda no complia els requisits legals, fet que va impedir-ne l’adjudicació i va obligar l’Ajuntament, el maig passat, a declarar el concurs desert.

L’alcalde admet el problema i apunta a la nova licitació

L’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, ha reconegut obertament la situació al programa ‘Línia Directa’ de TV Sant Cugat. “Actualment, és cert, no tenim servei propi municipal de grua“, va admetre, explicant que cada vegada que cal retirar un vehicle han de fer “un encàrrec extraordinari”.

Vallès també va confirmar que el concurs no ha funcionat: “Fa uns mesos vam convocar un concurs perquè es presentessin empreses concessionàries i no s’hi va presentar ningú“. Davant aquest escenari, el govern municipal assegura que ja treballa per reformular el model. “Ara estem reformulant tots els plecs, tots els criteris”, va explicar, tot detallant que l’Ajuntament està “parlant amb empreses que es dediquen justament a la retirada de vehicles” per fer el futur contracte més viable.

L’objectiu, segons l’alcalde, és disposar finalment d’un servei estable: “El que volem és tenir sempre una grua, una o dues, fixa a la nostra ciutat”, tot mantenint el model d’externalització. “Serà una empresa externa, una empresa privada”, va remarcar, descartant la municipalització del servei.

Pel que fa al calendari, Vallès va situar l’horitzó en l’any vinent: “Tant de bo aquest 2026 aquest problema també el tinguem resolt”.

Sense contracte des de 2016

El servei es presta a Sant Cugat sense contracte des de 2016. Es tracta d’una situació de la qual va alertar el govern del mandat anterior (ERC, PSC i CUP), que també va advertir que entre 2014 i 2019 s’havia registrat un sobrecost del 52% sobre l’import contractat del servei. Davant la necessitat de prestar el servei malgrat no disposar de contracte, l’Ajuntament n’ha donat compte al ple a través dels reconeixements extrajudicials de crèdit.