La nova cara de l’avinguda de Cerdanyola està gairebé llesta. La primera fase de la vianantització, entre el carrer de Montserrat i el passeig de Torreblanca, s’acabarà a finals d’aquest mes i el barri es prepara per a una transformació que canviarà de dalt a baix l’eix principal de la zona. Després d’alguns endarreriments derivats de
El tinent d’alcaldia de Desenvolupament Urbà, Francesc Duch, ha explicat en una entrevista a Cugat Mèdia que les obres avancen segons el previst i que haurien d’estar llestes abans d’acabar el gener. Sobre la segona fase, Duch assegura que es tirarà endavant ‘el més aviat possible’ perquè es pugui completar el projecte, que hauria d’arribar fins al carrer de Borrell. Tot plegat significarà una integració del carrer a un eix de vianants que veïns i entitats esperen que serveixi per connectar el barri, tradicionalment aïllat per la frontera imaginària del Monestir, amb el centre de la ciutat. Rebeca Galán, de Gilgal Solidari i membre de la Xarxa Sant Francesc-Monestir, i Maria Llunell, nascuda al barri i veïna històrica, han passat pel ‘Sant Cugat a fons’ per explicar com veuen el canvi una vegada comencen a desaparèixer les tanques, els forats i els obstacles que omplen el tram des del maig passat, quan van començar les obres. Tant Galán com Llunell esperen que la vianantització suposi un impuls per al barri perquè es converteixi en una continuació efectiva de l’eix des de l’estació. De fet, expliquen, el trasllat d’algunes activitats al carrer de la Creu ja ha servit perquè la gent travessés la frontera imaginària del passeig de Francesc Macià i esperen que això sigui un indicador del futur del barri. Això sí, admeten el risc de gentrificació una vegada acabin les millores de l’avinguda i assenyalen que ja s’ha donat una pujada de preus arran de la pacificació dels carrers de la Creu i de Sant Llorenç. També hi ha certa incertesa pel que fa al comerç de l’avinguda, que disposa d’establiments amb dècades d’història. Els botiguers s’han queixat reiteradament de les conseqüències que tindrà la vianantització per la desaparició de l’aparcament de zona blava que hi havia fins ara a les dues bandes de la calçada i per la impossibilitat d’arribar en cotxe fins als establiments, un dels valors que tenia fins ara com a zona comercial. La vianantització suposa, a més, restriccions en la càrrega i descàrrega de mercaderies. Tot plegat es podrà analitzar, ja amb dades, a partir de finals d’aquest mes quan els retocs finals a la calçada estiguin acabats i es pugui passejar per la nova avinguda de Cerdanyola.

