La previsió és que l’entrada en vigor s’acompanyi de la implantació d’una tarifa plana a la primera corona, mentre que de cara al primer semestre del 2019 és quan el sistema es desplegarà a tota la zona ATM. Serà aleshores quan també s’activarà el pagament dels viatges en relació amb el quilometratge dels desplaçaments, i no en les zones prefixades a dia d’avui. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, explica que la T-Mobilitat premiarà els usuaris recurrents amb tarifes més baixes.
Josep Rull
Inicialment, el nou mètode de pagament servirà per comprar els actuals títols de transport públic. En lloc d’adquirir-los en el tradicional format de paper amb banda magnètica, aquests es compraran virtualment, amb un sistema que tindrà dos suports possibles: una targeta de plàstic nominal i recarregable o bé una aplicació de mòbil per a aquells telèfons que tenen tecnologia ‘contactless’. Una tercera opció serà el pagament directe amb la targeta de crèdit i, ja més a llarg termini, l’ATM també vol introduir l’ús de rellotges intel·ligents. Durant els primers anys d’implantació de la T-Mobilitat, el pagament es farà recarregant la targeta de plàstic o omplint el fons a què estigui vinculada l’aplicació de mòbil. Per fer-ho, es podran utilitzar màquines a les estacions o bé una aplicació de telèfon mòbil específica. Més endavant, l’ATM instaurarà el pagament a posteriori, de manera que cada passatger podrà tenir un compte d’usuari que generarà una factura a finals de mes, on el preu es modularà en funció dels quilòmetres recorreguts i de la recurrència. El vicepresident de l’AMB, Antoni Poveda, indica que la T-Mobilitat permetrà fidelitzar l’usuari del transport públic i reduir l’ús del vehicle privat.
Antoni Poveda
Dels 60 milions d’euros inicials en què estava pressupostada la posada en marxa de la T-Mobilitat, s’ha passat a 72 milions. En paral·lel, l’ATM calcula que l’endarreriment ha comportat un sobrecost de 12 milions més. Amb tot, el govern ha insistit a remarcar que aquests diners es podran pagar amb el mateix estalvi de manteniment que suposarà l’arrencada del nou sistema tecnològic.

