L’Ajuntament presenta un pla per millorar els terminis actuals per atorgar llicències d’obra. Una problemàtica “fruit de la precarietat del servei” que s’ha agreujat en l’últim any per l’acumulació de sol·licituds i de baixes, que ha provocat la manca de recursos humans i una mitjana de temps per resoldre expedients d’obra major de 445 dies. Per revertir-ho, el consistori engega un pla amb 12 accions enfocades, principalment, a l’augment del personal, però també a simplificar procediments i millorar la informació urbanística.
Un pla que vol ser “permanent” i que “en cap cas es tracta d’un pla de xoc”, segons ha explicat l’alcaldessa, Mireia Ingla, que ha demanat disculpes a les persones afectades
“pel malestar i les molèsties causades”. El Síndic de Greuges de Sant Cugat, de fet, ja ha rebut diverses queixes que ha transmès a l’equip de govern. Ingla ha assegurat que es van trobar, quan van entrar al govern el juny del 2019, amb un servei “mal dimensionat” per absorbir la xifra de llicències a tramitar i “ni una sola proposta damunt la taula” per solucionar-ho. En els últims tres anys (2018, 2019 i 2020) s’han fet més de 5.500 sol·licituds i encara en queden 547 pendents, 186 dels quals són per obres majors, “els més complexos de tramitar”. Segons han explicat tant Ingla com el tinent d’alcaldia de Desenvolupament Urbà, Francesc Duch, són conscients des de fa temps de la situació i han parlat amb persones i entitats afectades per mirar de reduir els terminis als dos mesos que preveu la llei. En aquest sentit, Sant Cugat Empresarial ja ha celebrat l’aplicació d’aquest pla, tot i que asseguren que “arriba tard”. Duch ha detallat algunes de les accions, com la incorporació de 15 persones, cinc de plantilla i 10 de temporals, de cara a absorbir l’acumulació en un màxim de dos anys. Aquests contractes temporals seran per a cinc arquitectes, un enginyer de processos i informàtic, un assessor jurídic i dos auxiliars administratius. El juliol del 2019 el servei tenia sis tècnics, una plaça no coberta i un cap, i quatre d’aquestes persones tenien contractes temporals no renovables, que finalitzaven entre 2019 i 2020. L’Ajuntament ja va obrir una borsa d’arquitectes per suplir les baixes i contractar nou personal. Més enllà dels recursos humans, el pla també preveu una reorganització interna del servei, la millora tecnològica i digitalització dels expedients, millorar la qualitat de la informació dels projectes d’obra i la implementació de la tramitació telemàtica, entre d’altres.