La carretera de l’Arrabassada ha deixat d’encapçalar el rànquing de les vies més perilloses de Catalunya, però continua situada entre els trams amb un índex de risc més elevat d’accident greu o mortal. Segons el 24è estudi iRAP del RACC, corresponent al trienni 2022-2024, l’Arrabassada ha baixat a la segona posició del llistat, després d’anys liderant aquesta classificació, i ha estat superada per la T-314 entre Cambrils i Reus.
Tot i aquesta baixada, l’Arrabassada, que travessa Collserola per unir Sant Cugat amb Barcelona, continua formant part del grup de deu trams amb més risc de la xarxa viària catalana. Es tracta, com la resta de vies del rànquing, d’una carretera convencional, amb un sol carril per sentit, un tipus d’infraestructura que concentra els nivells més alts de sinistralitat greu.
L’informe també alerta del pes de les motocicletes en la sinistralitat viària. Tot i representar només el 3,2% de la mobilitat global, les motos estan implicades en el 47% dels accidents mortals i greus, una dada especialment rellevant en carreteres com l’Arrabassada, habitualment freqüentades per motoristes, especialment els caps de setmana.
Pel que fa específicament al canvi de lideratge del rànquing, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat que la nova primera posició de la T-314 es deu a dos accidents mortals i un ferit greu registrats en aquest tram, uns fets que “han fet saltar els números”. Tot i això, ha subratllat que en els sinistres hi intervenen múltiples factors i ha posat l’accent en elements de la infraestructura que poden haver contribuït als accidents.
L’estudi del RACC analitza més de 6.300 quilòmetres de carreteres interurbanes i compara el nombre d’accidents greus i mortals amb la intensitat mitjana diària de trànsit. En aquest context, el president del RACC, Josep Mateu, ha advertit que el 26% de la xarxa viària catalana presenta un risc alt o molt alt d’accident greu o mortal, dos punts més que en el trienni anterior. A més, els sinistres greus i mortals han crescut gairebé un 5% en el conjunt del període analitzat.
Malgrat la millora relativa en la classificació, l’Arrabassada continua sent una de les carreteres més vigilades pels organismes de trànsit i un punt negre recurrent en els informes sobre seguretat viària a Catalunya, en un context en què el cost social anual de la sinistralitat viària s’estima en 696 milions d’euros arreu del país.

