La Sindicatura de Greuges de Sant Cugat ha realitzat 386 actuacions durant el 2024, el que representa un increment del 14,54% en relació amb l’any anterior. De totes elles, 240 corresponen a queixes de la ciutadania i 146 a assessoraments. Més de la meitat de les actuacions s’han tramitat de forma presencial (concretament, el 56,96%). Tot plegat ho ha explicat Helena López Macho, la síndica de greuges de la ciutat, en el ple extraordinari de presentació de la memòria anual de 2024 que s’ha celebrat aquest dilluns.
Un dels problemes més recurrents que s’ha detectat des de la sindicatura és l’endarreriment en la resposta de l’administració a les peticions de la ciutadania. Segons ha explicat la síndica, “en molts casos es supera el termini legal de tres mesos per resoldre i notificar al ciutadà, la qual cosa vulnera el dret de la ciutadania a una bona administració i complica la feina de la pròpia sindicatura”. Malgrat tot, López Macho ha assegurat que durant els dos últims mesos de l’any 2024 es van desbloquejar gran part de les sol·licituds pendents, la qual cosa posa de manifest “la volutat de millora per part de l’Ajuntament”.
Tipologia de queixes
Pel que fa a les queixes, la Síndica ha explicat que, de les 140 rebudes, se n’han admès a tràmit 105, centrades, principalment, en la qualitat urbana, la seguretat ciutadana, les llicències particulars d’obres i el medi ambient. Pel que fa als assessoraments, les consultes principals han estat sobre polítiques socials, impostos i taxes.
En relació amb una de les queixes històriques de la sindicatura, l’estat de les voreres i calçades, la síndica ha celebrat l’anunci del Pla de xoc per al manteniment de voreres i asfalt anunciat pel govern el passat novembre.
Les recomanacions de la Síndica
La síndica ha formulat tres recomanacions al govern municipal basades en l’activitat de la sindicatura. En primer lloc, ha instat a garantir el dret a una bona administració, impulsant d’ofici els tràmits dels expedients urbanístics i reconeixent les persones denunciants com a part interessada. També ha demanat més rigor en el compliment dels terminis administratius i una comunicació més precisa amb la ciutadania.
En segon lloc i en relació amb el dret a la convivència pacífica, ha recomanat reforçar els serveis de mediació, tant entre particulars com en l’àmbit de l’oci nocturn, així com augmentar la presència policial en les zones amb conflictes recurrents.
Finalment, la síndica ha reclamat mesures per garantir l’accessibilitat universal, especialment al PAV1 i altres espais públics, destacant la importància d’una ciutat inclusiva.

