L’associació d’Amics de Pedra i Sang ha presentat aquest dimarts la 21a edició de les Lectures a la Fresca en un clima d’incertesa per la manca de recursos econòmics dels quals disposa. Tal com va passar el 2023, l’entitat ha hagut de renunciar a una de les tres lectures previstes aquest estiu. “No es poden fer tres lectures amb aquest pressupost”, ha lamentat la directora artística i impulsora de la iniciativa, Dolors Vilarasau, durant la roda de premsa celebrada a l’Ateneu.
Enguany, el projecte disposa de 20.000 euros, 2.000 més que l’any passat, gràcies a un contracte artístic entre l’entitat i el consistori. D’aquest total, 11.000 van directes a Amics de Pedra i Sang per a la producció artística, mentre que els 9.000 restants els gestiona l’Ajuntament, que s’encarrega de la part logística. Per poder tirar endavant la tercera lectura, Vilarasau assegura que la subvenció municipal hauria de ser, com a mínim, de 14.000 euros només per a la part artística.
Aquesta diferència de 3.000, però, ha estat insalvable. Segons ha explicat durant la roda de premsa la regidora de Cultura, Núria Escamilla (Junts), l’Ajuntament no pot assumir aquest augment ni l’ampliació de la partida per poder encarregar-se de la logística. “Ens demanaven 14.000 euros i això dificultava que tècnicament poguéssim assolir logísticament tots els requisits que necessita una infraestructura exterior”. Així, en principi i si no hi ha cap canvi, només hi ha pressupost per a dues lectures.
L’entitat també va patir dificultats econòmiques l’any passat. Amb motiu de la 20a edició, Amics de Pedra i Sang va rebre una subvenció nominativa de 18.000 euros, que van gestionar íntegrament. A més, també van disposar d’una subvenció de la Diputació de Barcelona de 4.000 euros. Tot i això, l’edició de 2024 va acabar amb pèrdues de 3.000 euros. “Aquest any no podem posar ni un duro, no tenim ni un duro. Hem començat a fer les Lectures a la Fresca amb 160 euros al compte de l’associació”, ha remarcat Vilarasau. A més, la directora ha criticat la “manca de transparència” del govern municipal. “Vam saber tard quins diners hi havia i no vam poder negociar. El pressupost ja estava tancat. O ho prens, o ho deixes”, ha dit. Més enllà d’aquesta tercera lectura, Vilarasau ha posat en dubte la continuïtat del projecte en global. “Si no podem fer un replantejament amb l’Ajuntament, les Lectures no poden ser”.
Un debat sobre el model
“Tot allò que el públic veu com si fos una gran producció, s’ha fet amb una precarietat absoluta”, ha explicat Vilarasau. Tot i les dificultats econòmiques i logístiques, la voluntat de l’entitat és mantenir alt el nivell artístic de la proposta. “Assagem en diumenges en espais tancats, ho muntem tot com podem, i molta gent treballa per un sou simbòlic o, directament, sense cobrar”. A les seves queixes se suma la pèrdua de la Casa de Cultura com a espai per assajar. Segons ha explicat Vilarasau, l’espai que utilitzaven de l’equipament s’ha convertit en un centre d’assistència, fet que ha obligat l’entitat a buscar alternatives, com llogar espais privats.
Davant d’aquesta situació, alguns dels assistents a la roda de premsa ha proposat alternatives. És el cas d’Àlvar Roda, president de l’Ateneu, que ha proposat implementar la taquilla inversa (al final de la funció, els espectadors poden pagar la quantitat que considerin), una proposta compartida per Escamilla. Tot i això, Vilarasau s’ha mostrat escèptica, i considera que la gratuïtat és un “tret diferencial” de les Lectures i que recórrer a la taquilla inversa podria provocar que l’Ajuntament acabi reduint el seu suport a la iniciativa.
Les obres d’enguany
L’edició d’enguany de les Lectures a la Fresca començarà el 10 de juliol amb ‘Pitarrades’, una adaptació d’obres de Serafí Pitarra. Serà a les 22 h als Jardins del Monestir, i coincidint amb els 130 anys de la mort de l’autor teatral. La segona lectura serà ‘El florido pensil’, que es representarà a la plaça de Barcelona el 17 de juliol, a les 22 h. Serà una obra interpretada íntegrament per dones i que retrata l’escola franquista des del punt de vista de les nenes. S’emmarca, a més, en els 50 anys de la mort del dictador Francisco Franco.
La tercera lectura havia de ser ‘La revolta dels animals musical’, basada en el llibre de George Orwell amb motiu del 75è aniversari de la seva mort.
El disseny del vano
El vano d’aquesta 21a edició, dissenyat per l’artista Xavier Figueras, sintetitza visualment el fil temàtic de les tres lectures previstes: la renaixença, la repressió i la revolució. L’escena representa un teatre improvisat en una nit d’estiu a Sant Cugat, amb actors en plena acció i referències iconogràfiques als autors i temes centrals: Pitarra, Orwell i el franquisme. El disseny també incorpora elements com figures vigilants entre el públic, que evoquen la repressió, i símbols oberts a la interpretació. Tot plegat, segons l’autor, vol apel·lar directament a la mirada de l’espectador, seguint la idea que “només es veu allò que es coneix”.
