Sant Cugat ha viscut la Diada del 2018 amb un record constant pels polítics i persones empresonades i a l’exili i amb una clara voluntat de fer palesa l’excepcionalitat de la jornada. El PdeCAT-Demòcrates, la CUP-PC i ERC-MES han abanderat el discurs independentista durant l’acte d’ofrena floral a la plaça de Rafael Casanova i han animat els santcugatencs a la mobilització i a no normalitzar, el que consideren, una situació de pèrdua de llibertats. Justícia social i diversitat són les paraules claus per a Sant Cugat en Comú que també s’ha sumat a l’acte on el PSC ha recordat, d’altra banda, que la Diada és una festa de tot el poble català. Cs i el PP, com cada any, no han assistit a la commemoració institucional de la Diada a Sant Cugat, com tampoc ho ha fet el regidor no adscrit Dimitri Defranc, a diferència de l’altre regidor no adscrit Xavier Cortés, que sí hi ha participat.
L’alcaldessa i representant del PDeCAT-Demòcrates, Carmela Fortuny, ha dit que la del 2018 és la Diada de la llibertat, una opinió que també han defensat les portaveus de la CUP-PC, Núria Gibert, i d’ERC-MES, Mireia Ingla, les quals han defensat el dret d’autodeterminació i han criticat la vulneració de drets que pateixen, diuen, els catalans.
Carmela Fortuny, Núria Gibert i Mireia Ingla
El portaveu d’ICV-EUiA i representant de Sant Cugat en Comú, Ramon Gutiérrez, ha defensat la pluralitat i diversitat de Catalunya i ha demanat superar la via unilateral i l’autonomia actual. El portaveu del PSC, Pere Soler, ha explicat que la commemoració de la Diada ha de representar els valors d’unitat del país.
Ramon Gutiérrez i Pere Soler
Les delegacions locals de l’ANC i Òmnium han estat les encarregades de donar el tret de sortida a la Diada d’enguany on també s’ha comptat amb la presència del conseller de Polítiques digitals i Administració Pública, el santcugatenc Jordi Puigneró, que ha destacat el tarannà reivindicatiu d’enguany.
Jordi Puigneró
La plaça de Rafael Casanova ha aglutinat també el ball dels Gegants de Sant Cugat, un pilar de quatre dels Gausacs, l’actuació del quartet Brossa i la lectura poètica de Martí Romaní. Una desena d’entitats han fet la seva particular ofrena floral i han recordat l’esperit de la Diada.
Unió Ciclista, Penya Blaugrana i Rugby Sant Cugat
Com a novetat, aquest any tots els actes institucionals de la Diada a Sant Cugat i el discurs de l’alcaldessa, Carmela Fortuny, s’han celebrat a la plaça de Rafael Casanova, un espai que agafa el relleu a la plaça de Barcelona, que els darrers anys havia centrat part de la commemoració de la jornada.

