Les estafes i els enganys a consumidors estan en augment a Sant Cugat, amb mètodes cada cop més sofisticats que fan difícil detectar-los. Així ho ha explicat Maria Moreno, responsable de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de la ciutat, en una entrevista al magazín ‘Faves comptades’, on ha detallat les principals metodologies d’estafa i ha ofert consells per prevenir-les.
En els últims mesos, les estafes a consumidors s’han multiplicat amb mètdoes tant diversos que van de les trucades fraudulentes fins als missatges falsos per SMS o WhatsApp. La responsable de l’OMIC ha destacat que el phishing és una de les tècniques més utilitzades pels ciberdelinqüents. “Es tracta de missatges o trucades que creen un sentit d’urgència perquè la víctima actuï sense pensar”, ha explicat.

Maria Moreno, responsable de l’OMIC de Sant Cugat / Cugat Mèdia
Dins d’aquesta modalitat, el vishing (estafes per trucada) i l’smishing (per SMS) són les variants més habituals. “Els estafadors es fan passar pel banc de la víctima, afirmant que hi ha activitat sospitosa al seu compte i demanant dades personals per ‘solucionar’ el problema”, ha detallat Moreno. Un altre plataforma on s’ha d’anar amb compte és a les pàgines web amb ofertes “massa bones per ser certes”, ja que poden ser plataformes fraudulentes i representen un risc important, especialment en compres online. Moreno ha posat l’accent en les estafes bancàries, que representen la majoria dels casos que arriben a l’OMIC. “Veiem drames amb pèrdues de fins a 30.000 euros” ha alertat. “Els estafadors pressionen psicològicament les víctimes, aprofitant-se de la por que els robin els diners del compte”, ha assenyalat. Per evitar caure en aquests enganys, Moreno recomana:
En cas de ser víctima d’una estafa, la responsable de l’OMIC insisteix en actuar ràpidament:
L’OMIC també treballa en campanyes de prevenció, especialment dirigides a la gent gran, que és, segons Moreno, el col·lectiu més vulnerable a aquest tipus d’enganys. Per això, des de l’oficina fan xerrades a casals i espais on hi ha gent gran amb la col·laboració dels Mossos d’Esquadra amb l’objectiu de reduir el nombre de víctimes i oferir eines per identificar i evitar estafes.

