Mireia Portero: “Des de la pandèmia ha baixat el nivell educatiu”

La docent, formadora de l'empresa santcugatenca iDOCENTE, opta al Premi Educa Abanca Millor Docent d'Espanya 2025

Mireia Portero, nominada als Premis EDUCA ABANCA Millor Docent d’Espanya 2025 en la categoria d'Educació No Formal
Mireia Portero, nominada als Premis EDUCA ABANCA Millor Docent d’Espanya 2025 en la categoria d'Educació No Formal / Foto: Cedida
-->
Enllaç copiat al clipboard
05/09/25 a les 06:00h
 |  3 minuts de lectura
Secció: Societat
Mireia Portero, tutora i formadora a l’empresa santcugatenca Innovación y Desarrollo Docente (idDOCENTE), ha estat nominada als premis coneguts com els Goya de l’Educació en la categoria d’Educació No Formal, com a millor docent. La docent compagina aquesta tasca amb la de mestra al Col·legi Santa Teresa de Jesús de Terrassa.

Has estat una de les 12 docents de tot Espanya, d’entre més de 1.500, que han estat nominades als prestigiosos Premis EducaBanca Millor Docent d’Espanya 2025. Com valores la nominació?

Doncs la veritat que per mi és una sorpresa. Sí que és cert que he anat guanyant cada any un o dos premis educatius. Per exemple, vaig rebre un de com havia gestionat la pandèmia que vaig fer tot d’activitats gamificades. Vam treballar Harry Potter per fer lectura dels capítols, treballàvem amb Kahoot i ho fèiem tot interdisciplinari. Aquesta va ser la primera vegada que vaig sentir-me reconeguda en l’àmbit educatiu perquè els mestres realment estem molt infravalorats.

Ara, ha estat una nominació molt especial perquè realment són els estudiants o els participants els que et nominen. Ha estat com un doble premi perquè realment no m’ho esperava, ells t’avisen i és una sorpresa total. No sé de quin participant ha vingut ni de quina formació, però estic encantada.

En quin estat creus que es troba l’educació? Quin creus que hauria de ser el camí que segueixi?

Estem en el bon camí, tot i que és cert que des de la pandèmia l’educació ha tingut un canvi força important i generalment ha baixat el nivell educatiu. Jo no estic en un centre que sigui molt representatiu en aquest tema, perquè continuen tenint un nivell alt, però sí que és cert que hauria d’haver-hi més exigència. Que les famílies haurien de donar suport als estudiants, cosa que ara, per exemple, el fet de no tenir deures o que no estudien amb ells es nota en el nivell. Penso que els hauríem de reforçar totes les competències bàsiques que són el que bàsicament intentem treballar en el centre.
La tecnologia també ha tingut un pes molt important, sobretot des de la pandèmia s’ha accelerat i nosaltres vam fer com una aposta molt important al centre on treballo per tenir Chromebooks, tablets, realitat augmentada, virtual…
Això és molt motivador pels nens, però a la vegada treu temps de fer escriptura o lectura o, bé, habilitats que sempre s’han treballat a l’escola. Sí que és cert que les pots implementar amb la tecnologia, però la tecnologia no ha de substituir alguns temes educatius.

Quin és el límit d’aquesta tecnologia o de la intel·ligència artificial que ara està tant en auge?

La tecnologia serveix com per complementar. Els alumnes estan molt més motivats amb ella. Però no hem de deixar de banda que han d’escriure a mà, han de fer tot el tema ortogràfic i tot això. És cert que aquest any a Catalunya es prohibirà el tema d’intel·ligència artificial a infantil i a primària. Nosaltres l’havíem fet servir puntualment, per exemple, si es fa una redacció, que la intel·ligència artificial et creés la imatge.

Els guanyadors dels premis se sabran en una gala que tindrà lloc a Santiago de Compostela en el Congrés Mundial Educa 2025, aquest novembre. Tens pensat algun discurs per si al final acabes guanyant aquest premi?
Parlaria una miqueta de l’agraïment i una miqueta la meva trajectòria i que l’educació s’ha de visibilitzar perquè realment, últimament, està molt deixada en molts aspectes.