No abaixem la guàrdia amb l’AMB

-->
Enllaç copiat al clipboard
27/09/25 a les 06:00h
 |  2 minuts de lectura
Secció: Opinió

Sant Cugat ha estat patint durant anys un servei de bus urbà que no està a l’alçada de les nostres necessitats: Vehicles vells i avariats, horaris dels que no te’n pots acabar de refiar, marquesines en mal estat i panells d’informació que no funcionen. Tot plegat fruit d’una situació anòmala: des del 2018, l’Ajuntament ha assumit en solitari una competència que correspon a l’AMB. Les famílies que paguem els impostos no mereixíem aquest tracte discriminatori.

Ara, finalment, arriba l’acord: l’AMB compensarà econòmicament aquesta carència, renovarem gairebé tota la flota amb 27 autobusos nous i, en un màxim de dos anys, es licitarà el servei. És, sens dubte, un pas endavant. Per fi es reconeix que el transport públic de Sant Cugat és responsabilitat metropolitana i no un maldecap més de l’administració local.

Però que ningú no es confongui: això no resol els problemes immediats. Fins a mitjans de 2026 els santcugatencs seguirem pujant a autobusos envellits i patint incidències. I, sobretot, el simple fet de tenir vehicles nous no garanteix per si sol un servei digne. El que realment importa és la freqüència, la puntualitat, la comoditat i l’accessibilitat que encara està per veure. Sense horaris fiables, marquesines dignes i informació en temps real, anar amb l’autobús a Sant Cugat mai no serà percebut com la primera opció de transport per desplaçar-se dins la nostra ciutat.

Per això l’Ajuntament no pot limitar-se a celebrar el conveni. Cal que actuï com a fiscal incansable de l’AMB, exigint terminis complerts i establint clàusules que penalitzin incompliments. I també cal transparència: dades d’ús, enquestes als usuaris, canals oberts per denunciar incidències. El transport públic només guanyarà prestigi si la ciutadania veu que la seva veu té conseqüències reals.

Sant Cugat té ara una oportunitat de transformar la xarxa de transport públic de la nostra ciutat. Però perquè això passi cal determinació política i control ciutadà. Si ens relaxem, correm el risc que aquest conveni acabi sent un pedaç car i no la solució que necessitem. El repte és clar: aconseguir una eficiència exemplar que permeti que els veïns decideixin deixar el cotxe a casa. I si això no arriba, tant l’AMB com l’Ajuntament hauran fallat a Sant Cugat.

JORDI GUIRADO és regidor de Vox

Tags: