La soledat, l’angoixa i la necessitat de sentir-se escoltat són alguns dels principals motius que porten centenars de persones a contactar cada dia amb la Fundació Ajuda i Esperança, l’entitat que gestiona el Telèfon de l’Esperança (93 414 48 48). El servei funciona les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any, i acumula més de 55 anys d’història.
El santcugatenc Pepe Casas és un dels més de 350 voluntaris que formen part del servei. Fa més de dos anys que hi col·labora després d’una vida professional vinculada a l’atenció a les persones. “Quan et jubiles trobes a faltar això d’acompanyar i atendre persones”, explica. Precisament aquesta necessitat de continuar sent útil i mantenir el contacte humà és el que el va portar a fer-se voluntari.
Casas assegura que abans de començar ja imaginava que es trobaria situacions de soledat i patiment emocional, però admet que la realitat també l’ha sorprès positivament. “La confiança que tenen en el telèfon i en les persones que escolten és una bona i grata sorpresa”, afirma.
El voluntari explica que moltes persones contacten simplement “per sentir-se acompanyades” i que alguns usuaris truquen gairebé diàriament. “Hi ha persones que necessiten començar el dia amb una trucada”, relata. De fet, assegura que els voluntaris acaben reconeixent moltes persones “per la veu i per la història”.
El ritme de feina és constant. “Penges una trucada i immediatament n’entra una altra”, resumeix. Segons explica, en molts torns pràcticament no hi ha pauses entre una conversa i la següent. “És estrany que puguis estar cinc minuts sense cap trucada”, diu.
Escoltar sense jutjar
Casas assegura que els perfils més habituals són persones que pateixen soledat, persones amb trastorns emocionals o de salut mental i també cuidadors o cuidadores que necessiten compartir el desgast emocional del seu dia a dia. “La gent relata la seva història de patiment”, explica.
Tot i això, insisteix que la funció dels voluntaris no és donar consells ni buscar solucions immediates. “No et demanen un consell de vida, et demanen que els escoltis”, afirma. Per aquest motiu, els voluntaris reben formació específica abans de començar a atendre trucades i disposen també d’espais de suport emocional dins la fundació.
El santcugatenc reconeix que les primeres trucades li van generar nervis i incertesa. “El primer dia penses: què em trobaré?”, recorda. Però assegura que les mateixes persones que truquen faciliten molt la conversa. “Truco per parlar una estona, truco perquè tinc un problema, truco per sentir-me acompanyada… t’ho fan molt fàcil”, explica.
“Aquí l’escolta és una escolta de veritat”
Malgrat la duresa de moltes situacions, Casas destaca especialment l’agraïment dels usuaris. “He après essencialment de la bondat i la gratitud de la gent”, assegura. També afirma que el model d’acompanyament del servei és conegut fora de Catalunya. “Truca gent de Canàries, de València, d’Andalusia o de Galícia perquè diuen que aquí l’escolta és una escolta de veritat”, destaca.
El voluntari considera que el patiment emocional “va en augment” i assegura que el nivell d’angoixa que detecten en moltes trucades és “notable”. Tot i això, creu que cada vegada costa menys parlar de salut mental, encara que continua existint “un cert pudor” a explicar el patiment emocional.
Més voluntaris per evitar trucades en espera
Actualment, el Telèfon de l’Esperança compta amb més de 350 persones voluntàries a Catalunya. Tot i això, Casas admet que encara falten mans per poder atendre totes les trucades. “Necessitem més persones perquè hi ha trucades que no es poden contestar”, lamenta.
Segons explica, qualsevol persona amb “sensibilitat, compromís i ganes d’estar a l’altra banda del telèfon” pot fer-se voluntària.
El telèfon de prevenció al suïcidi
La mateixa Fundació Ajuda i Esperança també gestiona el Telèfon de Prevenció del Suïcidi, un servei especialitzat que funciona les 24 hores del dia i atén persones amb ideacions o conductes suïcides, així com familiars o persones de l’entorn.
Aquest servei es va posar en marxa l’any 2020 i funciona a través del telèfon 900 925 555.
L’atenció als més joves
La fundació també ha impulsat en els darrers anys un Xat de Suport Emocional per a Joves, una eina creada després de detectar un augment del malestar emocional entre adolescents i joves arran de la pandèmia.
Pepe Casas explica que el confinament i l’aïllament van fer aflorar noves necessitats emocionals i que es va veure clar que “una bona manera de contactar amb els joves era a través d’un xat”.
El servei funciona mitjançant missatgeria instantània i busca adaptar l’acompanyament emocional als hàbits comunicatius de les noves generacions.
El Xat de Suport Emocional per a Joves funciona a través del número 679 333 363.
Tots els serveis de la fundació Ajuda i Esperança són anònims.
