L’ONG santcugatenca Petits Músics del Món està redissenyant el seu projecte a Malawi i Zimbàbue amb formacions intensives a professors de música. Amb aquests cursos han reduït les ràtios de professors d’una quarantena a menys de 10 perquè d’aquesta manera es pugui ensenyar d’una manera més personalitzada i eficaç. Tot plegat ho ha explicat a Cugat Mèdia el president de l’entitat, Martí Marín, aprofitant l’arribada dels integrants del cor Hear Us, que fan, com cada any, una estada a Sant Cugat. Com és habitual, se’ls ha rebut a l’ajuntament, on han ofert una ballada.
Petits Músics del Món va néixer el 2005 amb l’objectiu de fer tallers de sensibilització, activitats musicals, concerts i trobades amb estudiants de Malawi. A través d’intercanvis culturals entre el país africà i Sant Cugat, volen apropar i unir cultures musicals africanes i catalanes. Tot això forma part del projecte ‘Hear Us International Forum’, que promou el coneixement de les cultures i la música de Malawi fora del pais. L’ONG creix i des de fa uns anys s’estan consolidant a Moçambic i Zimbàbue: “Durant la pandèmia vam fer la formació i activitats en línia amb aquests països”, ha apuntat Marín. Va ser durant aquest període que van detectar que la millor manera d’impartir les formacions era amb grups reduïts: s’han passat de ràtios de 40 persones a entre tres i cinc. Aquests professors que ara es formen són els encarregats de traslladar els coneixements als altres professors.
Recepció institucional
La regidora de Cooperació, Gemma Aristoy, ha apuntat que l’acollida anual beneficia la ciutat, ja que permet “conèixer noves maneres de fer música”. Per la seva banda, el president de Petits Músics del Món, Martí Marín, ha parlat sobre la situació de l’ensenyament a Malawi, tot lamentant que malgrat que l’escola és gratuïta, els infants han de fer trajectes de 10 quilòmetres a peu per assistir-hi. També ha lamentat que les famílies han de fer front al cost dels materials. Per tot plegat, l’entitat disposa d’una línia de beques per a aquest alumnat que els permet assistir a l’escola. Els infants del grup han exposat les deficiències amb què es troben: manca de recursos i coneixements tecnològics a les aules i absència de lavabos. També han reclamat més veu per als infants i joves i, en particular, per a les noies.