Augmenten un 75% els usuaris de Serveis Socials a Sant Cugat des de l'inici de la crisi de la Covid-19

Més de 8.000 persones han requerit assistència municipal des que va començar l'estat d'alarma


Temes relacionats

Més de 4.000 santcugatencs atesos per Serveis Socials durant la crisi del coronavirus (12/mai/20)

Treball en temps de confinament: l'Ajuntament no s'atura ( 3/abr/20)

Sant Cugat es teixeix en grups veïnals de suport (24/mar/20)


  • Comparteix:

Els Serveis Socials de l'Ajuntament de Sant Cugat han hagut d'atendre 8.706 persones des de l'inici de la crisi de la Covid-19, ara fa poc més de dos mesos. Aquesta xifra dobla la de persones ateses fa una setmana i representa un increment del 75% respecte abans de la pandèmia. Ho ha explicat la tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Núria Gibert, en una entrevista a Cugat Mèdia en què ha posat èmfasi en la importància de l'àrea social per al conjunt de la ciutadania, no només per a una part, i per això ha reiterat la voluntat del govern d'apostar per 'un augment notable' de recursos i de 'múscul' de cara als nous pressupostos. Tot i que no ha concretat, Gibert reconeix que la crisi ha obligat a modificar molts dels projectes del nou govern i que cal centrar-se en dues de les principals urgències: l'alimentació i l'habitatge.

Els ajuts socials s'han incrementat en un 42% durant la crisi. En la línia alimentària, 39 persones han requerit àpats a domicili, 82 lots d'aliments cedits per establiments i s'han repartit targetes moneder per valor de 200.000 euros, el que significa un augment del 1.364% respecte al mateix període de l'any passat. S'han fet 141 prestacions d'urgència i s'han destinat més de 45.000 euros en ajudes directes al pagament de l'habitatge.

Gibert explica que la intenció és 'generar estructures' i 'plantejar estratègies per a l'empoderament' i no centrar tant els Serveis Socials en l'assistencialisme. 'L'emergència', això sí, tant alimentària com habitacional, continuarà i, fins i tot, segons la tinenta d'alcaldia, la segona pot esdevenir més crua després de la pandèmia. Tot i que no s'atreveix a donar un perfil concret de la persona que ha requerit l'ajuda dels Serveis Socials per primera vegada durant aquesta crisi, assegura que es tracta d'una persona que, tot i que treballava abans de l'aturada, tenia poca capacitat d'estalvi i anava justa a final de mes. Per aquest motiu, quan ha sorgit un imprevist com aquest, ha entrat en una situació de vulnerabilitat.

La tinenta d'alcaldia agraeix la feina 'ingent' que han fet els professionals de l'àrea social de l'Ajuntament. Tot i que no parla d'uns serveis 'saturats' ni 'desbordats', sí que assegura que han afrontat la crisi ja des de la 'precarització' que causava 'un sobreesforç' del personal. En aquest sentit, tot i que ja tenien planificat 'un augment notable' dels seus recursos, la crisi i el pla de xoc per afrontar-la ha obligat a modificar el pla del govern i prioritzar les urgències, principalment en alimentació i habitatge, per sobre d'altres projectes.

Habitatge
Tot i que la problemàtica habitacional ja era una de les principals preocupacions del tripartit del govern, la crisi, segons Gibert, l'ha 'amplificada'. Assegura que s'han trobat 'amb situacions força límit' malgrat la moratòria dels desnonaments mentre duri l'estat d'alarma i preveu, en aquest sentit, que la situació empitjori després. A més, torna a apel·lar a la 'responsabilitat comunitària' dels propietaris per combatre aquesta emergència i fa una crida perquè s'avinguin a condonar part del lloguer. 'No pot ser que l'administració llenci milions d'euros perquè la gent pugui disposar d'un habitatge mentre hi ha grans tenidors que s'enriqueixen', assegura. També demana a administracions supramunicipals una regulació del mercat de l'habitatge i explica que, des de Sant Cugat la intenció és ampliar significativament el parc d'habitatge públic, gestionat per Promusa.

Renda bàsica municipal
El govern va anunciar que treballaven en una renda bàsica municipal perquè tothom disposés dels recursos mínims per viure. Això sí, des del consistori esperaran a les propostes en aquest sentit de la Generalitat i de l'Estat espanyol per no fer 'passos en fals' i que no tirar endavant 'ajudes que es poden excloure entre elles'.

Residències de gent gran
Gibert assegura que la situació a les residències de gent gran de la ciutat està estabilitzada. Hi ha moltes persones que es recuperen i hi ha dies seguits sense cap defunció. De moment han mort 125 persones en residències de la ciutat, cinc més de les 120 que va anunciar l'alcaldessa, Mireia Ingla, fa una setmana. La tinenta d'alcaldia explica que no hi ha cap centre especialment afectat i que la situació és general. Assegura que ha estat una de les prioritats del govern, tot i no ser de competència municipal, principalment en l'acompanyament d'usuaris i familiars. També reconeix que, probablement les administracions 'van arribar tard' i durant les 'dues o tres setmanes crítiques no arribaven', però apel·la al 'dubte honest' de gestionar 'una situació totalment inèdita' i diu que 'no sé si es podia fer més ràpid i millor.

Xarxes de suport mutu
Sobre les xarxes de suport mutu sorgides arran de la pandèmia, la tinenta d'alcaldia les ha elogiat i ha dit sentir-se 'molt orgullosa' de la coordinació amb l'Ajuntament. Explica que 'té un punt de maduresa política reconèixer que com a administració no podem arribar a tots els racons, però com a veïns som imparables'. En tot cas, afirma, serà decisió de les pròpies xarxes en què es volen convertir en un futur i quina relació volen tenir amb el consistori.

Núria Gibert

Tota aquesta gent que no tenia capacitat d'estalvi i tenia alguns elements que els situava en risc d'exclusió, com no poder afrontar situacions imprevistes. Ja coneixíem aquesta realitat, però ara l'hem hagut d'atendre i s'han multiplicat exponencialment els serveis.



Comenta-ho a Facebook

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.