Pere Soler (PSC): 'La pròrroga del pressupost és una possibilitat, però estem treballant en un de nou'

L'alcaldable socialista explica a Cugat Mèdia que prefereix un pacte com l'actual i que no renunciarà a l'alcaldia


  • Comparteix:

Cugat Mèdia continua amb la sèrie d’entrevistes als portaveus municipals per repassar l’actualitat de la ciutat amb la mirada posada a les eleccions municipals del maig de 2023. El portaveu del Partit dels Socialistes a Sant Cugat, Pere Soler, i també primer tinent d’alcaldia de Presidència, Hisenda, Serveis Urbans, Mobilitat, Seguretat i Transport, ha explicat que la pròrroga del pressupost del 2022 per al 2023 és una possibilitat real sobre la taula i que les ordenances fiscals es tornaran a congelar. En clau electoral, sap que seguir al govern passarà per un pacte entre partits, però recorda que el PSC no renunciarà a l'alcaldia, sencera o compatida.

Vostè ha sigut l'únic candidat que ha presentat avals per ser l'alcaldable del PSC a Sant Cugat, i només falta l'oficialització el dia 19 de novembre al consell nacional dels socialistes. Va dubtar en algun moment de fer aquest pas o ho tenia claríssim?
La feina realitzada per mi i tot l'equip que he estat empenyent aquest projecte tots aquests anys refermava que havíem de tenir continuïtat. Per un costat perquè els companys i companyes del partit m'ho van fer saber, però també perquè hi ha ciutadans que em diuen que tinc una oportunitat de créixer i, per tant, el PSC no podia perdre aquesta oportunitat a la ciutat. La idea és millorar resultats i aspirar a l'alcaldia.

Els altres tres regidors actuals del PSC tenen ganes de continuar?
La candidatura encara no està tancada, i de fet no està ni consolidada, ja que encara no és oficial. En aquest moment encara no estic refermat com a candidat, i en el moment que ho faci demanaré el parer de les persones que m'acompanyen a l'executiva local, també amb els companys del grup municipal. A mi em consta que ells tenen certa voluntat de seguir, també la tinc jo que segueixin formant part de la llista. No sé si en el mateix ordre, això es determinarà al final, però aquestes persones han fet molt bona feina, i darrere d'ells també hi ha un grup de persones que també fan una feina fosca molt bona. La llista electoral que surti serà la més ben preparada i la millor possible per al PSC.

Abans deia que lluitaran per l'alcaldia. Per aconseguir-ho segurament haurà de pactar amb altres partits, és partidari que de repetir companys de viatge?
Jo aposto per realitzar un pacte similar al que vam fer el 2019 amb el qual vam posar sobre la taula els programes electorals. Vam coincidir en coses que ens unien i volíem tirar endavant i no en allò que ens separava. Potser aquest cop serà més fàcil perquè no hi ha l'escull del Procés i es poden parlar més dels programes. Un cop hàgim fet això, veurem quin és el repartiment de responsabilitats. Primer les eleccions, i qui quedi per davant tindrà una posició preferencial. Nosaltres anem a treure el millor resultat possible, i com que al final s'acabarà fent algun pacte, el resultat determinarà les forces de cadascú. El PSC és un partit pactista que treballa el consens i el diàleg, aquí i a Valldoreix.

Si l'equilibri de forces és similar a l'actual, demanaria repartir l'alcaldia 2+2? És una de les coses de la qual es penedeix del 2019?
S'ha de ser realista. Quan un treu sis regidors no té la mateixa força que quan en treu quatre. La diferència de vots és prou important i un ha de saber quina és la seva força. Diferent seria si hi hagués un empat a 6, o 6 a 5... el PSC no renunciarà a poder tenir l'alcaldia, o bé durant els quatre anys o durant el període que s'acordi en el pacte de govern. En un acord amb tres forces polítiques és més complicat, però. Primer esperem els resultats, i després, quan ens fem les trucades de rigor la nit electoral, veurem si hi ha una possible entesa.

Anem a repassar l'actualitat. El Pressupost del 2023 es podrà aprovar abans del mes de gener?
Estem treballant des de fa mesos en un pressupost, però hem de dir que hem canviat la manera de treballar el pressupost. Estem projectant un pressupost plurianual. Hem estat molt curosos amb un pressupost de despesa, amb una base de pressupost obligada; i, per una altra banda, hi ha una certa incertesa amb el pressupost d'ingressos. Fer un pressupost més gran és difícil, crec que hem arribat a un punt màxim. Hi ha unes dificultats i hi estem treballant. Ara com ara no puc dir si tindrem pressupost a 31 de desembre, però tenint en compte que l'any que ve és any electoral, podríem prorrogar-lo perquè el nou govern que sorgeixi no tingui les mans lligades amb un pressupost que igual no és de les mateixes forces polítiques. En tot cas, hi hagi o no pressupost, estem creant la base perquè això no ens torni a passar i poder tenir un pressupost realista. Fins ara hi havia moltes partides penjades que provocava un percentatge molt alt sense executar. Hi ha moltes partides d'inversions que estan supeditades a 'si en un futur ho fem'. Jo crec que és un moment de netejar totes aquestes partides. Per exemple, el nou contracte del Servei d'Atenció Domiciliària està recorregut, i mentre no tinguem resolució, el que hem de fer és alliberar aquests recursos per implementar el servei extraordinari fora de contracte i el diferencial poder-lo destinar a altres partides. En paral·lel, estem treballant amb una revisió de les ordenances fiscals, i molt possiblement haurem de provocar un ple extraordinari perquè el calendari ens obligarà. Aquest és molt possible que les ordenances no pateixin moltes variacions perquè fem un canvi d'avaluació i estructura a través de la Diputació de Barcelona.

Ha dit que és una possibilitat la pròrroga del pressupost?
Agafem el pressupost del 2022 i el repetim el 2023, però amb una reserva, el capítol d'inversions es queda a zero i no se'n plantejarien de noves. És una possibilitat.

Una possibilitat alta o baixa?
Estem treballant per tancar un pressupost, però la possibilitat hi és.

Entre arribar tard i no poder executar moltes partides i prorrogar, què és millor?
Això que aprovar tard un pressupost impliqui problemes amb la despesa ordinària, no és cert. Ara com ara no hi ha cap regidor que m'hagi dit que no ha pogut fer tal cosa perquè no tinc pressupost. Dins un pressupost, hi ha les modificacions, i això es pot fer amb un pressupost acabat d'aprovar o amb un de prorrogat, no hi ha cap problema. Si tenim present que estem treballant partint d'unes partides pressupostàries que són òptimes, el fet d'anar tard no té una afectació real, és més un tema comptable que no de liquiditat i disponibilitat. Sí que és cert que a vegades pots tenir problemes de liquiditat, però llavors és que has fet curt amb les partides, o has tingut un imprevist. És evident que si tens un projecte o programa nou, llavors sí que fins que no s'aprova el pressupost no el pots executar, però com que la maquinària de l'ajuntament no para de funcionar, puc dir que no hi ha res que s'hagi deixat de fer per haver aprovat el pressupost al maig, juny o juliol. Ara, què és millor si aprovar tard o prorrogar? Si els ajuntaments funcionen, no és dolenta ni una cosa ni l'altra.

Si llegeixo entra línies, veig que la pròrroga és una probabilitat alta...
És una possibilitat, però estem treballant amb un pressupost nou.

Fa un parell de plens es va aprovar la creació d'una nova empresa municipal per gestionar la grua municipal i el servei de neteja dels equipaments, que actualment estan sense contracte. Arribaran a temps de posar-ho en marxa abans de la fi del mandat?
El temps de la creació d'una empresa mercantil ens donaran per crear la mercantil, com a molt. Respecte al servei de neteja, ja està en procés de licitació els vuit lots, i abans d'acabar l'any pot estar ja licitat i ja no estarà en reconeixement de crèdit. Llavors, quan es determini, aquest servei podrà entrar dins aquesta nova empresa municipal. Aquesta empresa és per gestionar serveis municipals, no només per la grua i la neteja. És a dir, allò que sigui sensible que es pugui portar una gestió directa per part d'una empresa municipal...

...com pot ser l'aigua?
No, l'aigua deixarà de ser gestió pròpia i passarà a l'AMB, igual que els transports urbans. Però poden passar-hi altres serveis, com el cementiri, la zona blava, la gestió dels mercats...

El cementiri es podria municipalitzar?
Just ara acaba la pròrroga de la gestió del cementiri, s'haurà de fer una pròrroga forçosa, però podria acabar municipalitzat. Quan parlem del cementiri parlem de la gestió de l'espai del cementiri, no de la gestió dels sepelis. És a dir, el manteniment de les zones verdes del cementiri, si s'han de construir nínxols nous, el manteniment de les portes.

Quins altres serveis són susceptibles de municipalitzar?
És incoherent tenir quatre mercats i tenir quatre maneres diferents de gestionar-los. Un altre tema seria la gestió de la zona blava i verda, o el manteniment dels equipaments esportius...

Una de les crítiques que fan a l'anterior govern és que molts serveis municipals no estan dimensionats a la mida de la ciutat actual per manca de previsió. Un dels que sempre parlen és el del servei de recollida de residus, que aquest 2022 hauria d'estar definit el concurs. Arribaran a temps?
A grans trets ja el tenim definit, però falten serrells tècnics. I clar, això va acompanyat d'una dotació pressupostària i hem de veure fins on estem disposats a créixer en aspectes tècnics. És a dir, si s'implementen ara o els deixem per més endavant. Jo soc molt optimista, i crec a principis d'any podria haver-hi ja el plec de condicions.

El conveni del transport públic amb l'AMB ja està signat. Quan hi haurà els canvis de línies d'autobús tan esperats?
Vam signar un primer conveni que diu com haurà de ser un segon conveni. Entremig ja hem treballat conjuntament entre l'Ajuntament i l'AMB per determinar les modificacions de línies, i ja hi ha una primera proposta sobre la taula. Però hi ha un escull molt important, ja que fins que l'AMB no agafi el servei no es podrà desenvolupar tot aquest projecte. Ara, pel mig es podrà modificar alguna línia i l'Ajuntament haurà d'adquirir autobusos que puguin circular per la ZBE. Això serà una inversió important i ja hem parlat amb l'AMB que els podrem amortitzar. Una altra cosa serà el manteniment de les marquesines, i no tenim un contracte. Jo espero que durant el 2023 puguem tancar aquest segon conveni.

El període de sancions de la ZBE ha complert un any. Té xifres? Quants vehicles contaminants han deixat de circular? Quants s'ha reduït la contaminació?
Ara no disposo de les dades, però és cert que hi ha hagut una disminució de la penetració d'aquests vehicles en el nucli urbà. Jo crec que hem aconseguit un efecte bastant important de mentalitzar i sensibilitzar la gent d'un fet que tard o d'hora s'acabarà estenent a tot l'àmbit metropolità. El fet que l'ordenança de la ZBE de Barcelona hagi estat recorreguda, i el jutge els hagi donat la raó, i l'Ajuntament l'hagi modificat, ens sembla bé i nosaltres adoptarem aquesta nova ordenança.

És a dir, els canvis que es facin a la ZBE de Barcelona es faran a Sant Cugat?
Els canvis que farà l'AMB. He estat parlant amb la direcció de mobilitat sostenible de l'AMB i m'han dit que ells adoptaran els canvis que faci Barcelona. Al final acabarem adaptant aquestes petites modificacions. La mobilitat està canviant i crec que la gent ha reduït les queixes contra les ZBE perquè és un percentatge molt baix qui s'està saltant la normativa. Hi ha hagut un efecte dissuasori i, per tant, una millora de la qualitat de l'aire que podem percebre.

Les ordenances fiscals del 2023 es tornaran a congelar? Com afectaran els canvis que proposeu?
El que canvia és la manera de gestionar-les, és a dir, homogeneïtzar-les perquè la Diputació les pugui tramitar millor, però això no afecta en els imports de les taxes.

I quina és la intenció del govern de Sant Cugat?
Les taxes actuals estan congelades des del 2013. L'IBI, malgrat que sigui car, estem en la banda més baixa, i segurament ara tocaria una revisió cadastral, però ara no és el moment. Modificar els preus públics no és fàcil. Allà on un preu públic es pugui modificar, darrere hi ha d'haver una justificació: un preu públic no pot mai superar els costos que se'n derivin d'aquell servei, per tant, s'ha de justificar per l'augment de l'IPC, del cost de l'energia... Però això ho he de fer preu per preu, no és canviar un percentatge i ja està. Per tant, tret d'algun cas concret lligat a temes de sostenibilitat, la resta continuaran igual que ara.

Ahir es va celebrar la 1a Nit del Teixit Econòmic, quin era l'objectiu?
És un esdeveniment que, si fos per mi, tindria continuïtat en el temps. És una manera de reconèixer l'esforç que fa el nostre teixit comercial, empresarial i industrial. També reconèixer els actors que hi treballen, com les patronals, associacions comercials i també els sindicats, perquè en tot el temps de pandèmia n'hem après molt. Hem fet molt bona feina tots plegats i és important tenir-los en compte, i que ells ens tinguin en compte a nosaltres. De fet, les taules de treball que vam crear per la covid, va ser un mitjà molt útil per convocar una reunió pel problema amb les llums de Nadal. Fruit d'aquest diàleg, va sorgir una nova proposta i tots estem contents.

En el tema de la data d'encesa de les llums de Nadal, no hauria sigut millor parlar amb els actors abans d'anunciar una data per després haver de rectificar-la?
Segurament. N'hem d'aprendre tots, potser aquí ens ha faltat un cert lideratge. Amb aquest tema hi ha diferents àmbits de l'Ajuntament que hi treballen, no només comerç, sinó que també Cultura, Serveis Urbans, Presidència, Alcaldia... Hem d'aprendre d'això i segurament n'hauríem d'haver parlat abans de fer la proposta, però teníem una determinació com a govern per fer un estalvi important. Volíem estalviar un 30% d'electricitat i al final serà d'un 15%. Tot va bé si acaba bé, i entomem l'autocrítica.








Pere Soler

Ara com ara no puc dir si tindrem pressupost a 31 de desembre, però tenint en compte que l'any que ve és any electoral, podríem prorrogar-lo perquè el nou govern que sorgeixi no tingui les mans lligades amb un pressupost que igual no és de les mateixes forces polítiques.

Pere Soler

El PSC no renunciarà a poder tenir l'alcaldia, o bé durant els quatre anys o durant el període que s'acordi en el pacte de govern. En un acord amb tres forces polítiques és més complicat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.