Aprovat inicialment el protocol contra l'assetjament a ciclistes i usuaris de patinets

Es tracta d'un conjunt d'actuacions per prevenir, actuar i resoldre aquest tipus de situacions

Imatge d'arxiu de bicicletes / Foto: Localpres

Política

Publicat el 16/gen/23 per Anna González

Pas endavant perquè Sant Cugat disposi d'un protocol per actuar davant de situacions d'assetjament a ciclistes i usuaris de vehicles de mobilitat personal. El ple ha aprovat inicialment aquest dilluns amb els vots de tots els grups tret de Cs i la regidora no adscrita a aquesta nova eina que permetrà als afectats comunicar els casos d'assetjament a través d'un formulari web que es remetrà directament a la Policia Local. Ara, el pla se sotmetrà a informació pública en període d'al·legacions abans de la seva aprovació definitiva. Es tracta d'una reivindicació de les entitats ciclistes que ja s'aplica a altres municipis com Terrassa i Granollers, i que busca la prevenció, l'actuació i la resolució d'aquest tipus de situacions.

Escolta-ho

CONSULTA AQUÍ LA DOCUMENTACIÓ DEL PLE DE GENER

La nova eina facilita tant la sensibilització com el recull de dades estadístiques per poder millorar en la creació d'un entorn segur per a l'ús de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal com els patinets. Aquestes dades s'obtindran dels formularis presentats pels afectats en el qual poden descriure la situació viscuda, el tipus d'assetjament i la matrícula del vehicle implicat -que haurà d'aportar el ciclista-; i que es remet a la Policia Local per iniciar la investigació, tot i que no comporta directament sancions.

El regidor de Mobilitat, José Gallardo, ha explicat que es tracta d'una eina més per garantir el "respecte" i la seguretat, ja que l'ordenança per aquest tipus de vehicles els situa a la calçada. Si no es presenten al·legacions, el protocol podrà entrar en funcionament l'1 de febrer.

Tot i així, des de Cs, que hi ha votat en contra, no veuen amb bons ulls la mesura. El portaveu de Cs, Aldo Ciprian, ha instat el govern municipal a fer complir, precisament, aquesta ordenança i posar el focus en la seguretat, sobretot, dels vianants.

De la seva banda, la regidora de Junts Cristina Paraira ha qüestionat l'efectivitat d'aquest nou protocol, ja que "posa el pes" en els ciutadans. El grup, que ha donat suport a l'aprovació, crida la ciutadania a presentar al·legacions per millorar una eina que ha de servir per millorar la seguretat.

Els ciclistes, a favor

Des de l'Assemblea de la Bici, el seu portaveu, Ernest Vidal, considera la iniciativa "un pas més" per millorar, tot i que encara queden altres aspectes a abordar com un altre tipus de vigilància per part de la Policia Local i la implantació de radars. Segons Vidal, la principal problemàtica que es dona a Sant Cugat respecte a l'assetjament està als districtes i zones residencials. En aquest entorn, les vies estan limitades a 30 quilòmetres per hora, un límit que els vehicles motoritzats no respecten, ja que hi ha menys trànsit i que xoca, a més, amb la recomanació de la normativa als ciclistes de circular per seguretat pel mig de la calçada.

Des de l'entitat, també demanen que s'abordi l'ocupació dels carrils bici per part de vehicles estacionats, una situació que també impacta directament en la seguretat dels usuaris de bicicletes i vehicles de mobilitat personal.




DECLARACIONS

José Gallardo

Es tradueix en l'aposta per generar infraestructures segregades, però també sensibilitzar perquè tothom entengui que l'espai natural de les bicicletes i els VMP és la calçada i cal respectar-los.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Aldo Ciprian

Ja posats a fer protocols, es podria fer un per als vianants? Un que permeti els vianants moure's sense el perill de ser atropellats per patinents.

Your browser doesn’t support HTML5 audio