L'Ajuntament calcula reduir el termini per a llicències d'obres majors als sis mesos a finals d'any

Actualment, s'han reduït dels 18 als 9 mesos per l'aplicació d'un pla de xoc


  • Comparteix:

Imatge de la roda de premsa / Foto: Ajuntament

Imatge de la roda de premsa / Foto: Ajuntament

L'Ajuntament es marca finals d'any per assolir els sis mesos en l'atorgament de les llicències d'obres majors. De moment, segons el consistori, l'aplicació d'un pla de millora ha permès 'revertir la situació' i reduir aquest temps d'espera dels 18 a finals del 2021 als 9 mesos actuals. Una tendència, afirma l'equip de govern, que permetrà donar compliment a la llei i fer l'atorgament de llicències d'obres majors en dos mesos, tot i que no ha concretat quan s'arribarà a aquesta regularització.

Al 2018, el temps d'espera era de 12 mesos, un termini que es va agreujar fins als 18 mesos al 2021 i que el Col·legi d'Arquitectes de Catalunya elevava fins als 2 anys.

"No era un departament ni preparat, ni dimensionat, ni a punt ni a l'alçada d'un Ajuntament que té un dels seus puntals en les llicències", ha afirmat l'alcaldessa, Mireia Ingla, per explicar els motius que van portar a aquesta situació que ha definit com a "dramàtica". Com a resposta, l'Ajuntament va activar el 2021 un pla de xoc, que segons el consistori, ha permès reduir a la meitat el temps d'espera, fins als 9 mesos actuals des del moment en què el servei municipal té tota la documentació completa.

Per fer-ho possible, el pla ha incidit en cinc eixos:
  • Consolidació del personal propi i aprovació d'un Programa temporal amb la finalitat de contractar personal (arquitectes, advocats, administratius i un enginyer informàtic) per tal d'ampliar els recursos humans i donar resposta al nombre d'expedients de llicències d'obres.
  • Millora de l'estructura i organització el servei de llicències d'obres i activitats per agilitzar els procediments de sol·licitud, anàlisis i resolució dels informes interns previs a l'atorgament de les llicències d'obres.
  • Creació d'una línia específica de llicències d'obres vinculades a activitats econòmiques i empresarials.
  • Contractació d'una Direcció professional d'àmbit jurídic d'urbanisme que coordina, organitza, impulsa i supervisa els processos del servei de llicències urbanístiques.
  • Simplificació de la Guia de Tràmits que informa els promotors d'obres sobre la documentació que cal presentar per sol·licitar una llicència d'obres.

  • Tot i així, els terminis actuals encara sobrepassen el que estipula la llei, com també es dona a altres municipis. La intenció de l'equip de govern és mantenir aquesta tendència de reducció del temps i arribar als 6 mesos a finals del 2023, ha concretat el tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà, Francesc Duch, qui ha xifrat en el 12% els expedients (enguany, 88 expedients) que estan fora del termini legal.

    Actualment, l'Ajuntament treballa amb un volum d'uns 2.500 expedients anuals, una xifra que s'ha incrementat un 30% respecte al 2021, tot i que les d'obres majors s'han mantingut estables. Això suposa uns 306 expedients per tècnic del departament, que compta amb 10 arquitectes, a més d'altres perfils professionals. Només durant l'any passat, es van atendre més d'11.000 trucades vinculades a llicències, fet que suposa el 10% del total de trucades que rep el consistori.

    És per això que l'Ajuntament vol incidir especialment en minimitzar les tasques vinculades a la gestió d'aquests expedients i assolir així una reducció en els temps d'espera.

    Per aconseguir arribar als terminis marcats per llei, que són de dos mesos, l'Ajuntament també treballa amb altres accions:
  • Automatitzar la Guia de Tràmits, implementant una cerca guiada amb l'aplicació ACTICLIC que en funció de la resposta a tres preguntes predefinides et condueix al tràmit i a la documentació a presentar a cada cas.
  • Emetre automàticament els requeriments per manca de documentació en el moment d'entrar les sol·licituds de llicència d'obres per tal que el sol·licitant els rebi i pugui resoldre immediatament sense esperar a la primera revisió dels serveis tècnics.
  • Redactar nova ordenança de llicències d'obres per agilitzar el procediment d'atorgament de llicències partint del text de l'ordenança tipus de la Diputació de Barcelona.
  • Revisar les ordenances de Medi Ambient, Paisatge, Clavegueram, Energia solar, etc.. per reduir la càrrega documental de la llicència, substituint-la per declaracions responsables del compliment que s'inclouran en la comunicació de la primera ocupació.
  • Implementar la 'carpeta ciutadana' a la seu electrònica de l'Ajuntament, on el sol·licitant podrà consultar l'estat del seu l'expedient en tot moment per fer-ne el seguiment.
  • Simplificar l'acreditació de què una persona/empresa actua en representació d'un altre, mitjançant el Registre de Representants de l'AOC "Representa" al qual l'Ajuntament ja s'ha adherit.
  • Automatitzar l'atorgament de permisos mitjançant la millora de la informació disponible al SIG municipal. Equip humà ja contractat.
  • Accelerar, amb l'ajuda d'un tècnic arquitecte ja contractat, la redacció de textos refosos del planejament vigent amb la finalitat de clarificar la normativa urbanística de cada àmbit d'actuació.
  • Identificar els requeriments més habituals que fa l'Ajuntament als sol·licitants de llicències d'obres i modificar els articles del planejament corresponents per tal que els redactats siguin més clars i generin menys dificultats d'interpretació.

  • Nova llei d'Urbanisme

    Un canvi en la normativa obre la porta a què la Generalitat habiliti els col·legis professionals i les Entitats Col·laboradores de l'Administració (ECA) perquè puguin emetre els informes d'idoneïtat tècnica (IIT), un dels passos necessaris per atorgar una llicència urbanística. Fins ara, l'homologació depenia exclusivament dels ajuntaments, via ordenança. Amb la nova normativa, les administracions locals haurien d'assumir la revisió urbanística, però podrien delegar a altres organismes la revisió de l'expedient.

    Tot i que la modificació dota els consistoris de més seguretat jurídica per acollir-se a aquesta opció, des de l'Ajuntament la descarten. El tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà, així com la directora jurídica de l'àrea, Montse Escudé, han explicat que la complexitat urbanística de Sant Cugat i el fet que no sigui el mateix ajuntament qui habiliti les entitats capacitades fan que aquesta opció no comporti un descens de la càrrega de feina, ja que els informes s'han de revisar igualment.


    Mireia Ingla

    No era un departament ni preparat, ni dimensionat, ni a punt ni a l'alçada d'un Ajuntament que té un dels seus puntals les llicències.



    • Comparteix:

    OPINA

    Identifica't per comentar aquesta notícia.

    Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

    Avís important

    Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

    Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

    No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

    Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.