Capella, sobre els intercanviadors ferroviaris: 'A Volpelleres s'evidencia el despropòsit que haurem d'arreglar'

El govern català ja ha preparat el conveni amb el de l'Estat per "lligar" la construcció dels dos intercanviadors de Sant Cugat

Política

Publicat el 12/jul/23 per Martí González

Nou pas perquè els intercanviadors ferroviaris entre les estacions de Volpelleres i Rodalies de Sant Cugat, i també a Hospital General i Rodalies de Rubí, siguin una realitat. Es tracta d'una reivindicació històrica en l'àmbit local que a poc a poc es va concretant. De moment, la setmana passada la Generalitat i el govern espanyol van signar un protocol d'actuacions que inclou les obres per a aquestes infraestructures, que facilitarien la intermodalitat i la connexió entre estacions, aprofitant l'encreuament de les vies.

La consellera de Territori, Ester Capella, ha visitat aquest dimecres Sant Cugat i l'estació de Volpelleres per presentar aquest conveni i tornar a reivindicar el traspàs de competències de la xarxa ferroviària a la Generalitat, de vies i de trens. La setmana passada, la Generalitat va signar l'acord amb el govern de l'Estat per habilitar el perllongament de la B-40 a canvi d'un paquet de 914 milions per a infraestructures arreu de Catalunya reservats en els pressupostos generals, entre les quals també es contemplen els dos intercanviadors de FGC i Renfe per a les estacions de Volpelleres i Hospital General (amb Sant Cugat i Rubí de Rodalies, respectivament) amb una partida reservada de 20 milions d'euros.

Un cop se signi el conveni, en els pròxims dies, caldrà fer un estudi per si és necessari fer una adaptació per a vianants o alguna nova estació, depenent de cada cas. La consellera ha posat d'exemple l'estació de Renfe de Sant Cugat per evidenciar la "manca de planificació" i el que ha definit com un "despropòsit que haurem d'arreglar" i que ha tingut un cost econòmic i per a l'experiència dels usuaris.

Capella també ha aprofitat la visita per reclamar, a banda d'aquests intercanviadors, un augment de la freqüència de pas a la R8, l'única que dona servei a Sant Cugat actualment i on hi passa un tren cada hora, a més de continuar millorant les instal·lacions de rodalies. Des del govern, que qualifiquen d'"inacceptable" l'estat actual de la xarxa de Rodalies i les "incidències pràcticament diàries" que pateixen les persones usuàries, asseguren que la signatura d'aquest conveni no es veuria afectada per les eleccions i un possible canvi de govern a l'Estat aquest mateix estiu.

Paquet per a infraestructures a Catalunya

El Govern destinarà 250 milions d'euros per a la millora de la connectivitat de l'AP-2 i l'AP-7, amb actuacions en nou enllaços i la construcció de set noves connexions. Els diners hauran de ser una transferència del Ministeri de Transports, i formen part dels 914 milions del protocol signat el passat divendres, que també inclou els intercanviadors de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) amb Rodalies a Sant Cugat.

Les actuacions viàries són nou enllaços de l'AP-7: remodelacions a Girona Nord, Girona Sud, la C-60 a la Roca del Vallès (Vallès Oriental), la C-35 a Maçanet de la Selva, l'N-150 i C-58 en direcció Tarragona, la B-30 i C-58 en direcció Barcelona i Vilafranca del Penedès centre. A més, es milloraran accessos a Montmeló-Parets del Vallès i la connexió amb la C-17 i C-33 i a la B-30, al tram entre Sant Cugat i Cerdanyola.

El projecte també contempla la construcció de set enllaços: a l'AP-7 a Sant Celoni / la Batllòria, Banyeres del Penedès i C-51 al Vendrell i a l'AP-2 a Castelldans (les Garrigues). D'aquest set, tres el ministeri espanyol no els tenia previstos i s'han inclòs: es tracta dels enllaços de l'AP-7 de la T-315 a Bellisens, a Reus, i a Masdenverge (Montsià) i la unió B-40 i C-55 a Abrera (Baix Llobregat).


DECLARACIONS

Ester Capella

Avui ens trobem aquí, a l'estació de Volpelleres, on s'evidencia el despropòsit que haurem d'arreglar. Per això reclamem la necessitat de fer aquests intercanviadors. L'Estat va situar l'estació sense tenir en compte la de Ferrocarrils i, per tant, va desaprofitar una gran oportunitat.

Your browser doesn’t support HTML5 audio