Més freqüència, targetes identificatives i contenidors mòbils: novetats del nou contracte de neteja i recollida de residus

El nou contracte es licitarà per un import total de 130 milions d'euros repartits en quatre lots

Un treballador de la neteja de carrer, a la plaça d'Octavià / Foto: Ajuntament

Política

Publicat el 22/des/23 per Mar Castro

El ple municipal ha aprovat la licitació del nou contracte de servei de neteja viària i recollida i transport de residus. Ha prosperat amb els vots a favor de tots els grups municipals, excepte Vox, que s'ha abstingut. La previsió és posar-lo en marxa a finals de 2024, una vegada hagi finalitzat el procés d'adjudicació i de resolució de possibles al·legacions. El pressupost ha crescut un 53%, passant dels 8 milions d'euros a l'any de la licitació del 2010, als 12,29 milions anuals de l'actual. El nou servei s'ha preparat amb l'objectiu principal d'adaptar-lo a les necessitats actuals de Sant Cugat i per donar resposta, sobretot, al creixement de la ciutat. Més freqüència de neteja, maquinària més eficient, més control de residus, plataformes mòbils, eliminació de contenidors soterrats i ampliació del porta a porta, són alguns dels elements destacats.

Escolta-ho

La tinenta d'alcaldia de Gestió Urbana, Cristina Paraira, ha destacat la magnitud del contracte que "és el més gran de tot l'Ajuntament", ha afegit. El servei de neteja "intenta respondre a l'objectiu principal de tenir una ciutat neta amb uns mitjans humans, tecnològics i tècnics més eficients i més respectuosos amb el medi ambient", ha explicat la titular de l'àrea. D'altra banda, i pel que fa a la part de recollida de residus, l'objectiu és, bàsicament, millorar les dades de recollida selectiva i generar menys residus, com marca, de fet, la Unió Europea. Paraira ha volgut destacar la llarga feina que ha suposat poder aprovar aquesta licitació i ha posat en valor la tasca engegada en l'anterior mandat amb el PSC al capdavant d'aquesta àrea. "És una feina que no ve d'ara sinó que en el mandat anterior amb el PSC a l'àrea també es va treballar molt. S'han fet els ajustos necessaris, però es va continuar amb la feina iniciada", ha dit la tinenta d'alcaldia.

Un agraïment que ha valorat també el regidor del PSC José Gallardo, responsable dels Serveis Urbans en els darrers quatre anys. "Els objectius eren clars: millora de la qualitat del servei, de les funcions concretes en cada moment i aposta per la tecnologia que ara incorporaran els nous vehicles", ha explicat Gallardo.

De fet, tots els grups municipals han posat en valor la feina conjunta que s'ha fet per poder aprovar un contracte que consideren molt necessari per a la ciutat per millorar un servei que ara presenta molts dèficits.

AIXÍ SERÀ EL NOU CONTRACTE DE NETEJA I RECOLLIDA DE RESIDUS

Neteja viària

Augmentarà la seva freqüència i, en general, es doblarà. Al centre vianantitzat, per exemple, es mantindrà la neteja diària, però s'incorporaran millores en maquinària i tipologia de serveis. Al nucli i a barris com Mira-sol, Volpelleres i Can Mates es netejarà setmanalment i a la Floresta, les Planes, Can Barata i Can Borrull es farà de manera quinzenal. Incorporar maquinària d'alta eficiència energètica i de baix consum d'aigua, entre d'altres, són qüestions prioritàries del nou contracte que s'ha de licitar, on també destaca l'augment de pressupost per a la neteja de pintades, que es doblarà, passant a 195.408 euros.

Recollida de residus

El nou servei s'ha dissenyat per augmentar, sobretot, la recollida selectiva. Per assolir-ho, es faran més controls a través dels nous contenidors de resta i orgànica, que estaran tancats i funcionaran a través de targetes identificatives. D'altra banda, a Valldoreix també hi haurà un major control de la recollida porta a porta, i també a través de contenidors amb xips.

Al nucli s'eliminaran els contenidors soterrats i s'instal·laran plataformes mòbils que funcionaran com un porta a porta amb horaris específics. De fet, el sistema porta a porta s'oferirà també als comerços amb totes les fraccions i no només amb el cartró, com passa ara. D'altra banda, a les Planes, Sol i Aire i Can Barata s'instal·laran compostadors comunitaris amb control d'accés en compte de contenidors d'orgànica.

Nova Taxa de residus

A partir del 2025 s'aplicarà una nova taxa per cobrir el servei de recollida i transport de residus, com marca la llei a partir d'una directiva europea. Aquesta taxa, però, no serà uniforme sinó que cadascú pagarà en funció dels residus que genera i de l'ús de les fraccions de recollida. L'Ajuntament recollirà les dades a partir dels contenidors amb targeta (resta i orgànica) i les inspeccions aleatòries que es faran per barris dos cops l'any.

Un contracte de grans xifres

La neteja viària i la recollida de residus és, a nivell econòmic, la concessió més important de l'Ajuntament. El nou servei té un cost global de licitació de 130,7 milions d'euros repartit en quatre lots.
  • Lot 1:
  • Neteja viària i recollida i transport de residus amb una durada de contracte de 10 anys i un cost de licitació de 12,9 milions d'euros.
  • Lot 2:
  • Manteniment i neteja exterior de contenidors amb una durada del contracte de tres anys (més dos de pròrroga) i un cost de licitació d'1,5 milions d'euros.
  • Lot 3:
  • Neteja de pintades amb una durada de contracte de dos anys (més tres de pròrroga).
  • Lot 4:
  • Recollida i transport de fibrociment amb una durada de contracte de dos anys (més tres de pròrroga) i amb un cost de 53.142 euros.




    DECLARACIONS

    Cristina Paraira

    El que sobretot intenta respondre és a l'objectiu principal de tenir una ciutat neta amb uns mitjans humans, evidentment, però també tecnològics i tècnics més eficients, més respectuosos amb el medi ambient i també l'altre objectiu, evidentment, és més sostenible i està relacionat amb la millora de les dades de recollida selectiva i que generi menys residus.

    Your browser doesn’t support HTML5 audio

    Jose Gallardo

    Els objectius eren clars. Millora de la qualitat del servei i de les funcions concretes en cada moment. També apostar per diferents millores que fins ara hem vist amb les inspeccions fetes i que ara es podran fer amb la tecnologia que incorporaran els nous vehicles.

    Your browser doesn’t support HTML5 audio