Estan ja en marxa els treballs per a la confecció del que serà el tercer pressupost del present mandat, el de 2026. Es desenvolupen en un context d’aparent millora de la conjuntura general amb taxes de creixement i d’inflació entorn el 2% que semblarien anar consolidant aquest escenari de progressiva normalització. A Catalunya, no obstant, es ve destacant el fet que el creixement econòmic s’ha vingut produint les darreres dècades a força de creixement de la població per la via de la immigració, no per productivitat, de manera que el poder adquisitiu de les famílies fa molt de temps que està congelat, si més no. Persisteix un patiment social inacceptable en una economia com la nostra, en bona part causat com sempre per l’hemorràgia de riquesa que representa l’espoli fiscal que l’Estat ens aplica.
En línia amb el compromís del govern municipal de Junts i ERC de no apujar la pressió fiscal (relació entre fiscalitat i PIB) el nominal dels impostos s’actualitzarà de mitjana entorn el mencionat 2%. Aconseguirem així que en termes reals no hi hagi ni pèrdua ni guany ni per a l’Ajuntament ni per als contribuents. Destacarà aquí la segona fase de la implantació de la taxa de residus que ens imposa la legislació estatal, en tant que haurem de passar d’una recaptació prevista total en 2025 de 7,5M€ a una altra de 9,2M€, aproximadament, per complir amb l’obligació que se’ns imposa de recaptar el 100% del cost del servei de recollida i transport.
Pel que fa a la despesa corrent continuarem en el marc de la necessitat de persistir en la construcció d’un nou equilibri estructural de les finances de l’Ajuntament, molt més sòlid, que s’ha vingut anunciant des del principi del mandat després de la situació generada sobretot entre 2022 i 2023. Hi haurà per tant poc marge per a l’alegria en els capítols dels recursos humans, les despeses en béns i serveis i les subvencions. Continuarem en la línia de fer més amb menys per poder mantenir i reforçar els compromisos amb allò essencial, drets socials, educació, ocupació, habitatge, sostenibilitat, mentre que es seguirà recuperant allò que no es va poder aportar en l’àmbit de les subvencions a les entitats, essencials en la configuració del Sant Cugat que som i que volem ser.
Finalment, després d’haver pogut generar el més que necessari tancament en positiu dels comptes de 2024 i d’haver sortit del dèficit i del marc de la tutela de la Generalitat, es va poder iniciar la recuperació de la normalització en el capítol de les inversions. Aquesta és una línia que és vital posar en marxa, perquè és molt lenta, és una roda que cal arrencar i assegurar que no s’atura per l’impacte que suposa (ha suposat) quan s’interromp. Durant 2025 estan en tràmit diverses de les licitacions més importants en l’àmbit de les inversions de reposició com ara per exemple les voreres i les calçades, els edificis i les instal·lacions culturals, esportives, socials i altres. El pressupost de 2026 ha de donar continuïtat i reforç a aquests capítols per poder aportar en termes plurianuals el volum d’inversió que la ciutat mereix, recuperant també en aquest àmbit el terreny que s’havia perdut.
Esperem poder dialogar sobre bases com les plantejades amb els grups de l’oposició, amb temps per poder acollir propostes de millora i passes endavant des de totes les opcions, perquè com sempre, amb totes i totes ho farem millor en la línia que al capdavall ens impulsa, la de la millora contínua i tan intensa com podem de les condicions de vida de la ciutadania per a la qual treballem.

