Dolors Teulé: 'El 21 de febrer acaba el termini perquè els bancs informin com recuperar les clàusules terra'

Dolors Teulé / Foto: LinkedIn

Societat

Publicat el 13/feb/17 per Maria Cusó

L'advocada Dolors Teulé recorda que dimarts que ve acaba el termini perquè els bancs informin els seus clients sobre el procediment que cal seguir per recuperar els diners de les clàusules sòl, segons obliga el Reial Decret Llei aprovat a finals de gener pel consell de ministres espanyol. Teulé ho ha explicat aquest dilluns a la xerrada 'Com reclamar la clàusula terra?' que ha impartit a la Casa de Cultura. L'acte, organitzat per l'Ajuntament, ha servit també per explicar el mecanisme que han de seguir els consumidors per recuperar els diners pagats de més en concepte d'aquestes clàusules hipotecàries.

Escolta-ho

Algunes de les frases més destacades de l'entrevista:

- 'Una clàusula terra limita a la baixa la variabilitat del tipus d'interès que està en aquella escriptura'.

- 'Les primeres clàusules van ser a finals dels anys 90 i a partir del 2000 es van començar a aplicar a moltes hipoteques'.

- 'El dia 21 de febrer finalitza el termini perquè les entitats bancàries informin els seus clients sobre el mecanisme per recuperar les clàusules terra. El mecanisme està previst que sigui fàcil, ràpid, extrajudicial i voluntari pel consumidor'.

- 'Per cobrar les clàusules terra, el consumidor ha de dirigir-se a l'entitat bancària i fer-li una reclamació. El banc té tres mesos per oferir-li una quantitat de diners, que li pertoquen per la devolució de la clàusula sòl. El consumidor pot acceptar-la i cobrar-la, en el termini de tres mesos'.

- 'El Reial Decret Llei també preveu que el banc pugui proposar una mesura compensatòria. És a dir, que enlloc de pagar en efectiu, els diners s'apliquin a amortitzar la hipoteca o algun altre deute que tingui el consumidor'.

- 'Els diners que deuen els bancs en matèria de clàusules sòl és una quantitat molt difícil de calcular ja que hi ha molts supòsits que el Reial Decret Llei no preveu. Hi ha molts casos que no estan previstos'.

- 'El Banc Sabadell s'ha manifestat públicament dient que les seves clàusules sòl no són abusives, perquè s'havien explicat prèviament'.

- 'El Reial Decret preveu que si en tres mesos el banc no ha donat una resposta, el consumidor ja pot anar a la via judicial'.