Calvet: 'La T-Mobilitat es posarà en marxa el 2021 i no abans perquè cal un canvi de model'

El conseller santcugatenc defineix la 'tarifa plana' entre ciutats de l'AMB com el primer pas

El conseller Damià Calvet / Foto: ACN

Societat

Publicat el 26/oct/18 per Roger Cuartielles

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat en una entrevista a Cugat.cat que la T-Mobilitat serà una realitat a partir de 2021. El santcugatenc ha justificat el retard en l'aplicació d'aquest nou sistema tarifari, que s'havia anunciat per al primer trimestre del 2019, argumentant que 'cal un canvi de model'. Un canvi, que al seu parer, ja s'ha començat a gestar amb l'aprovació aquest dimecres per part de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) d'una 'tarifa plana' entre municipis de la primera i la segona corona de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), un dells Sant Cugat.

Escolta-ho

Quines implicacions tindrà per a Sant Cugat aquesta 'tarifa plana' de transport?
Hi haurà una rebaixa en els títols de transport. El consell d'administració de l'ATM el que ha fet és aprovar una tarifa plana entre els municipis que formen part de la primera i la segona corona tarifària de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Per tant, Sant Cugat, que forma part d'aquesta segona corona, no canvia de zona, sinó que segueix a la mateixa, però amb aquesta mesura pagarà la mateixa tarifa de transport que els municipis de la primera corona. Com que no es canvia de zona, les relacions amb la resta de ciutats fora de l'AMB com Rubí, Terrassa i Sabadell són les mateixes que fins ara, i per tant se seguirà pagant el mateix per anar-hi.

Es tracta d'un primer pas per a un nou sistema tarifari que es vol implantar a tot el país, oi?
Exacte, és el que anomenem la T-Mobilitat. Un canvi tecnològic d'un sistema analògic a un digital que ens ha de permetre una tarificació per quilòmetre recorregut i per recurrència, és a dir, pel nombre de vegades que s'utilitzi el transport públic. En funció d'això, l'usuari pagarà més o menys.

Quan es posarà en marxa la T-Mobilitat?
Es posarà en marxa el 2021 i no abans perquè es necessita fer un canvi de model. Però, el que hem fet avui (per dimecres) és un primer pas cap a aquesta tarifació per quilòmetres i recurrència ja que es crea una zona de tarifa plana, única, en un àmbit en el qual hi ha diferents corones. Una 'tarifa plana' que també té una contrapartida, i és que el municipi haurà de pagar el tribut metropolità, tal com ho va establir el consell de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Es tracta d'un tribut que es pagarà a través d'un recàrrec en l'Impost de béns immobles (IBI). Un recàrrec que a les persones que utilitzin el transport públic segur que els surt a compte, i a la resta també ja que estaran contribuint a una mobilitat més sostenible.

També calculen un increment de viatgers amb aquesta mesura, oi?
Sí, calculem que tindrem uns 4,6 milions de viatges més cada any i per tant segur que es millorarà la qualitat de l'aire a l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

Els santcugatencs gaudiran d'aquesta 'tarifa plana' a partir de l'1 de gener del 2019, però amb el canvi d'any també hi haurà un increment de les tarifes?
Es tracta d'un tema que encara s'ha de discutir. Al llarg de les properes setmanes les administracions consorciades a l'ATM ho haurem de tractar. L'Ajuntament de Barcelona i altres ens consorciats han posat sobre la taula la possibilitat de congelar tarifes. Veurem què passa ja que això també voldrà dir que les administracions hauran d'augmentar les seves aportacions. En tot cas, però, l'augment de tarifes de cara al 2019 que hi podria haver aniria en relació amb l'increment de l'Índex de preus al consum (IPC).