Mestres jubilats que tornen a l'escola per reforçar la lectoescriptura

El projecte Apel·les funciona des d'aquest curs en quatre escoles de Sant Cugat


  • Comparteix:

Mestres jubilades que tornen a les aules per reforçar el procés d'aprenentatge de la lectoescriptura al cicle inicial de primària, en concret a primer i segon. En això consisteix el projecte Apel·les (Avis Per l'Èxit de La LectoEscriptura), impulsat per l'Institut de Desenvolupament Professional-Institut de Ciències de l'Educació (IDP-ICE) de la Universitat de Barcelona (UB) i Òmnium Cultural i que, a Sant Cugat, funciona des d'aquest curs en quatre escoles.

La iniciativa neix a l'Eixample de Barcelona, després que els avis dels nens i nenes d'un centre educatiu participin d'un taller per fomentar la lectura entre els més petits. És llavors quan la professora col·laboradora de l'IDP-ICE i mestra jubilada, Dolors Ferrer, li veu el potencial. Un projecte que calia 'fer més gran' conjuntament amb la UB i amb Òmnium.

El projecte està en marxa des del 2014 i poc a poc es va estenent per tot el territori. Ja s'atén a 31 centres, quatre dels quals santcugatencs: el Turó de Can Mates, el Joan Maragall, el Ciutat d'Alba i el Gerbert d'Orlach. Un reforç de personal 'molt positiu' per a l'atenció individualitzada dels infants, segons explica el tècnic de formació de l'IDP-ICE de la UB, Francesc Amorós.

Òmnium també va trobar 'molt interessant' la proposta i va decidir 'donar-los tot el suport'. La vocal de la junta local de l'entitat, Kima Moret, assegura que 'entrava dins del que fa' l'entitat: llengua, cultura i país'.

Cugat.cat ha pogut assistir a una sessió dels tallers, que tenen una important vessant lúdica per fomentar la lectura entre els més petits. Ho ha explicat la responsable del projecte a Sant Cugat i mestra jubilada voluntària, Susana Paulí, que també ha posat en valor poder 'viure' els nens durant un temps més i ajudar en un procés 'maduratiu' i 'feixuc' com l'aprenentatge de la lectoescriptura. També han explicat com els agrada compartir aquest tipus d'activitats amb les noves i experimentades mestres la Naiara, el Magí i l'Alice, alumnes de primer de l'escola Turó de Can Mates.

Una proposta que està previst incorporar aquest mateix curs a L'Olivera i que els responsables esperen ampliar a altres centres. És per això que fan una crida a mestres jubilats amb titulació universitària perquè es facin voluntaris del projecte.










Dolors Ferrer

Acabaven de treure la sisena hora i calia un reforç a l'escola. Vam anar-hi els avis dels nens de l'escola per ajudar. Vaig trobar que era un projecte molt interessant i vaig proposar al departament d'Educació, a la UB i a Òmnium de fer-lo més gran.

Francesc Amorós

El fet de poder treballar amb dos mestres a l'aula fa que arribem millor a l'atenció individualitzada dels alumnes. És una eina de suport i creiem que totes les mestres que participen la valoren d'una forma molt positiva.

Kima Moret

Vam veure que era un programa molt interessant que entrava dins del que fa Òmnium: llengua, cultura i país. Vam decidir donar-los tot el suport i ajudar-los en tot el que puguéssim.

Alumnes

M'agrada perquè així coneixo més gent. / Podem inventar-nos coses. / M'ho passo molt bé i m'agrada molt fer activitats amb la Montse.

Susana Paulí

Qui és mestra, crec que ho és fins que mor. Poder estar un temps més amb els nens i viure'ls, que és molt enriquidor, i poder ajudar en tot el procés de lectoescriptura, que és feixuc i maduratiu, fa que ens enriquim nosaltres també.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.