Sant Cugat, una de les ciutats escollides per promoure el català als comerços

La Conselleria de Cultura i el CPNL volen promoure l'ús del català als comerços / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 3/ago/19 per Roger Cuartielles / Acn

Sant Cugat serà una de les deu ciutats catalanes en què la Conselleria de Cultura i el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) desenvoluparan el pla Ofercat aquesta tardor. Es tracta d'una iniciativa que vol promoure l'ús del català en més de 4.000 establiments de Catalunya. Per això, informarà els comerciants de la necessitat d'atendre els clients en català quan se'ls adrecin en aquesta llengua, d'acord amb el que estableix el codi de consum. El programa també vol recordar als comerciants els avantatges en marquèting a l'hora d'adaptar-se a la llengua del client.

Els resultats de la darrera onada del programa mostren diferències significatives en l'oferta en l'ús oral de català entre els comerços regentats per persones nascudes a l'Estat i els regentats per estrangers. Així, els estrangers s'identifiquen molt menys amb el català i tendeixen a una menor adequació oral, tot i que les diferències es redueixen en el cas de la retolació identificativa.

També hi ha diferències importants en l'oferta de català segons el tipus d'establiment. Els que obtenen valors més alts són els mercats, seguits per les botigues a peu de carrer, amb valors alts en la retolació identificativa i la llengua d'adequació, però no tant en les altres variables. Pel que fa a les grans superfícies, presenten valors alts en retolació identificativa i en adequació a la llengua del client, i inferiors en els altres paràmetres. Als establiments de centres comercials hi ha una situació similar.

El pla Ofercat també es durà a terme a poblacions veïnes com Rubí, Cerdanyola, Mollet, Viladecans i Molins de Rei. També es desenvoluparà a Reus, Manresa, Sant Vicençs dels Horts i Santa Coloma de Gramenet.