El futur de l'autobús urbà de Sant Cugat

Menys línies, transport a demanda i més freqüència per modernitzar la xarxa és l'aposta d'associacions i Ajuntament

Els autobusos s'hauran de repensar / Foto: Guillem Babitsch (Cugat Mèdia)

Societat

Publicat el 17/des/19 per Albert Prat

El futur de l'autobús a Sant Cugat passa per fer una xarxa útil, clara i fiable. Per això, cal repensar-la per promocionar les línies amb més ús i facilitar els transbords entre línies. Aquest és el repte que entoma l'Ajuntament, basat en els suggeriments que fa uns anys va fer l'Assemblea del Transport Públic de Sant Cugat, que proposava refer el mapa de línies a partir de dos 'pols' que serveixin com a base on conflueixin línies amb gran freqüència. L'ideòleg del projecte, Martí Rius, i el regidor de Mobilitat, José Gallardo, han passat pel 'Sant Cugat a fons' per analitzar el futur dels autobusos urbans a la ciutat.

Escolta-ho

Una xarxa que funciona ara amb criteris antics i on, mentre línies com l'L1 funcionen a ple rendiment, n'hi ha d'altres que no acaben de resoldre les necessitats dels seus usuaris. La solució passa per plantejar un mapa similar al de Barcelona, tot i que per la configuració urbana de Sant Cugat no es podria aplicar el model ortogonal de la capital catalana, com ha explicat Martí Rius. Això sí, sí que s'ha d'apostar per majors freqüències en un nombre més reduït de línies principals amb connexions coordinades entre elles. Tot plegat, organitzat a partir de dos 'pols' on es trobarien la majoria dels autobusos a la vegada, un fet que permetria fer transbords còmodes i adaptats a les necessitats de cadascú. El principal seria al voltant de l'àrea de Volpelleres, on coincidirien Renfe, FGC i autobusos.

Uns transbords que també caldrà sincronitzar amb les línies interurbanes, com ha explicat José Gallardo, que veu en la futura estació central d'autobusos, que el seu partit situava inicialment a l'estació de la Renfe però que ara busca nou emplaçament, una opció per centralitzar la mobilitat. 'Caldrà canviar la mentalitat de pujar a l'autobús en un punt i baixar-ne a un altre, encara que sigui una hora després. Cal apostar per transbords i més freqüència', ha explicat Gallardo. A més d'aquest equipament, l'aposta del govern és aprofundir en el transport públic a demanda als barris més dispersos, com demostra l'ampliació d'aquest sistema a Can Trabal i Buscarons, que es posa en marxa aquesta setmana.

L'autobús serà una peça clau en la mobilitat a la ciutat amb menys cotxes del futur i cal replantejar-lo amb voluntat de permanència. Això sí, tot d'acord amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que serà qui el gestioni en el futur, una vegada es traspassin les competències, com ha explicat Gallardo.




DECLARACIONS

José Gallardo

Hem de canviar la rutina de pensar que pugem a l'autobús en un punt i en baixem en un altre encara que necessitem una hora. Hem de pensar que hem de buscar el punt de transbord i que la gent es pugui moure amb una freqüència adequada.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Martí Rius

La proposta es basa en seleccionar aquells recorreguts que ja estan funcionant bé i prioritzar-los. Posar els recursos en menys línies perquè la freqüència sigui més alta.

Your browser doesn’t support HTML5 audio