Els mitjans digitals i públics, els preferits en època d'augment de l'interès informatiu pel coronavirus

Segons un estudi de Digilab, grup de recerca de la Universitat Ramon Llull, el 78% de la ciutadania s'informa més que abans del coronavirus


Temes relacionats

Més de 65.000 santcugatencs confien en Cugat Mèdia per informar-se durant la crisi del coronavirus (15/abr/20)


  • Comparteix:

La crisi del coronavirus ha provocat un augment del consum d'informació, també a Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia

La crisi del coronavirus ha provocat un augment del consum d'informació, també a Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia

La pandèmia i el confinament derivat de la crisi del coronavirus ha provocat un augment de l'interès i del consum informatiu de la ciutadania. Segons un estudi del grup de recerca Digilab, de la Facultat de Comunicació i Relacions Institucionals Blanquerna, de la Universitat Ramon Llull, el 90% s'informa com a mínim un cop al dia i el 52% ho fa tres o més vegades diàries, quan abans de la crisi només ho feia el 28%. El mateix informe determina que la ciutadania tendeix a preferir els mitjans coneguts i els diaris digitals, amb un 38,3%, són la primera opció per a la majoria. Més d'un 6%, de fet, s'ha subscrit a un contingut digital informatiu durant el confinament. Tot i que a l'enquesta, feta entre el 3 i el 10 d'abril a una mostra de 1.220 persones de tot l'Estat espanyol, no es pregunta específicament sobre els mitjans locals, també se n'extreu que la ciutadania té més confiança en els públics que en els privats.

Per exemple, en dades generals, TVE dona més confiança als enquestats per a una informació fidedigna que La Sexta, Antena 3 i Telecinco, tot i que les cadenes privades tenen més audiència. Pel que fa als hàbits de consum, en aquesta crisi sanitària s'ha posat de relleu l'increment de l'interès per la informació de servei, en resoldre dubtes del dia a dia, i en això els mitjans públics també hi juguen un paper important, segons els autors de l'estudi. A més, en aquests moments excepcionals el 52% de la ciutadania acudeix directament al web del mitjà i perd pes l'accés als mitjans a través de les xarxes socials i de Google, que és més freqüent en altres circumstàncies.

Finalment, de l'estudi també se n'extreu que la ciutadania manté una actitud crítica amb la informació que rep. El 77,4% afirma que els mitjans estan condicionats o molt condicionats per la seva línia editorial en el tractament informatiu de la pandèmia, i el 44,6% indica que els mitjans estan tractant aquesta informació de forma sensacionalista i generant una alarma social innecessària.

El 80,3% diu que ha rebut notícies falses o de veracitat dubtosa sobre la pandèmia, que procedeixen majoritàriament de les xarxes socials i d'aplicacions de missatgeria instantània. Whatsapp, en aquest sentit, és la principal entrada de 'fake news', unes informacions que el 73,5% afirma que comprova a través, principalment, de Google i dels mitjans de comunicació. La majoria dels enquestats fa servir les xarxes socials com a forma de diversió, més que per obtenir informació. El 71% afirma haver compartit algun meme sobre la crisi del coronavirus, sobretot a través de Whatsapp.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.