El servei de mediació de Sant Cugat comença a atendre casos de convivència a la llar

El confinament pot fer sorgir conflictes de convivència veïnal i també dins de la pròpia llar

El servei de mediació de l'Ajuntament de Sant Cugat funciona ara a distància / Foto: Lluís Llebot (Cugat Mèdia)

Societat

Publicat el 8/mai/20 per Martí González

El confinament obligat pot accentuar conflictes de convivència a la comunitat de veïns i, fins i tot, dins de la pròpia llar. Per solucionar-los, l'Ajuntament continua oferint un servei de mediació que, tot i que ha hagut de canviar el seu funcionament i fer-ho a distància, des que es va decretar l'estat d'alarma ha atès una quinzena de casos. L'Anna Ugencio, tècnica de referència del servei, i la Sònia Vilella, mediadora, n'han parlat al magazín 'Sant Cugat a fons'.

Escolta-ho

El servei que abans s'oferia presencialment a la Casa Mònaco i els dimecres a l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) ara ha passat a ser telefònic. De fet, segons Vilella, en molts casos funciona com a 'telèfon de l'esperança' i més aviat com a atenció emocional que no pas per a la resolució de conflictes.

El confinament, a més, ha accelerat la posada en marxa de l'atenció de casos intrafamiliars, a la pròpia llar. Un projecte de futur que, amb l'obligació de la ciutadania de quedar-se a casa, el servei ja ha començat a oferir. De moment, però, s'està prioritzant una atenció emocional telefònica per contenir el conflicte, que es mirarà de resoldre un cop acabi l'estat d'alarma de manera presencial.

L'objectiu és donar recursos a les persones que pateixen un conflicte a través d'un espai per expressar el seu malestar a una persona externa a la situació que els dona orientacions per encarar el futur. Tant Ugencio com Vilella asseguren que les atencions ara 'són molt més intenses' i totes dues aconsellen 'autoobservar-se' ja que, sovint, té més importància la manera com s'encara un conflicte que el conflicte en si. Amb aquesta crisi s'ha posat de relleu la importància de cuidar l'entorn més proper, veïns i familiars, amb petites accions del dia a dia. En definitiva, aprendre a respirar i a deixar espai per adreçar-te a la persona amb qui tens un conflicte 'des de la tranquil·litat' i 'per fer propostes enlloc de queixes'.


DECLARACIONS

Sònia Vilella

D'entrada funciona com una espècie de telèfon de l'esperança. Les trucades són bastant llargues i deixem que les persones facin ventilació emocional. Sempre aviso que tot és confidencial, que poden dir el que necessitin. I això avui en dia, amb la situació que estem passant, és molt necessari.

Your browser doesn’t support HTML5 audio