L'Anella Verda: una mesura que genera controvèrsia entre la ciutadania de Sant Cugat

Gairebé un mes després de la seva implementació, l'Ajuntament demana 'paciència' per acostumar-s'hi davant les crítiques del sector comercial

Societat

Publicat el 22/jun/20 per Pau Vázquez

Després de gairebé un mes de la seva implementació, l'anella verda no ha passat desapercebuda entre la ciutadania de Sant Cugat. La mesura, que ha estat impulsada per l'Ajuntament per fomentar la mobilitat sostenible i segura, ha generat controvèrsia, especialment entre el sector comercial de la ciutat. D'altra banda, entitats com l'Assemblea de la Bici i Fridays for Future Sant Cugat l'han rebuda amb els braços oberts i han recordat la necessitat de lluitar contra l'emergència climàtica i limitar progressivament l'ús del vehicle privat.

En aquest sentit, l'equip de govern ha fet front a les crítiques recordant que el ple municipal va donar el vistiplau el 2014 al Pla de Mobilitat que preveu vianantitzar tot el centre de Sant Cugat i desplaçar bona part del vehicle motoritzat cap a l'extraradi. En el programa 'Línia directa' de Cugat Mèdia, l'alcaldessa, Mireia Ingla, va defensar l'anella verda i va demanar paciència per acostumar-s'hi. Tot i això, quan l'equip de govern la va presentar va assegurar que es tindria en compte l'opinió dels comerciants.

De moment, però, passen les setmanes i l'opinió dels comerciants no canvia. La presidenta de Sant Cugat Comerç, Aïda Fernández, ha explicat que 'cap comerç associat està content amb la implementació de l'Anella Verda'. Abans que entrés en funcionament la mesura, l'entitat, juntament amb Sant Cugat Empresarial i Restauració Sant Cugat, ja es va posicionar en contra de l'anella verda i va alertar que provocaria 'un problema circulatori que impediria a la ciutadania arribar al centre de la ciutat'.

Així, Fernández apunta que, intentant arreglar el problema de la sostenibilitat, 's'estan carregant l'ecosistema comercial del poble'. La presidenta de Sant Cugat Comerç, a més, recorda que 'només amb la gent del centre de la ciutat que va a comprar a peu els comerços no es poden sostenir'. En un context de crisi econòmica provocat per la pandèmia del coronavirus, el comerç de Sant Cugat coincideix que 'ara no era el moment' d'implementar l'anella verda.

Davant l'oposició a la mesura, l'Ajuntament ha mogut fitxa i al carrer de Francesc Moragas, un dels afectats per l'anella verda, s'habilitarà una zona de càrrega i descàrrega per afavorir el treball dels transportistes. La idea de la regidoria de Serveis Urbans i Mobilitat és donar més cobertura als comerços de la ciutat per facilitar el repartiment. Es pot deixar el cotxe en aquests espais durant, com a màxim, 10 minuts.

En contraposició al sector comercial de Sant Cugat, entitats com l'Assemblea de la Bici i Fridays for Future han celebrat l'arribada de l'anella verda. Aprofitant el moviment 'Recuperem la ciutat', que demana transformar les calçades en viari prioritari per a vianants i bicicletes, unes 200 persones es van mobilitzar a la ciutat per defensar la mesura de l'Ajuntament i reclamar la potenciació del transport públic i la bicicleta.

El desembre de 2019, Sant Cugat es va declarar en emergència climàtica. El ple va aprovar la Declaració d'Emergència Climàtica, amb la qual la ciutat reconeixia la necessitat de mantenir l'escalfament global per sota d'1,5 graus centígrads i reduir 'de manera dràstica els nivells d'emissió'. Ara, el govern local afronta dos reptes: el d'introduir noves mesures per lluitar contra el canvi climàtic i el de protegir un comerç local tocat per la crisi de la Covid-19.