Neix una plataforma que demana repensar el plantejament de la Zona de Baixes Emissions

Repensem la ZBE considera que el disseny actual de la ZBE perjudica les classes populars i el petit comerç

La ZBE prevista a l'ordenança / Foto: Ajuntament

Societat

Publicat el 30/jun/20 per Pau Vázquez

L'aprovació inicial de l'ordenança per a la nova Zona de Baixes Emissions a Sant Cugat ha provocat el naixement d'una iniciativa que demana repensar el plantejament de la normativa. Es tracta de la plataforma Repensem la ZBE, formada de moment per una setantena d'adherits a títol individual i les associacions Sant Cugat Comerç i l'Associació de Veïns i Propietaris de Valldoreix. Aprofitant el període abans de l'aprovació definitiva de l'ordenança, la plataforma ha fet arribar a l'Ajuntament un escrit amb set al·legacions i set propostes de millora del projecte, que amb el disseny actual consideren 'classista' i perjudicial per a les classes populars i el petit comerç.

La plataforma indica que no està en contra de la implementació d'una ZBE ni qüestiona la necessitat de reduir les emissions per millorar el clima i la salut de les persones, però critica l'Ajuntament per implementar una mesura 'tan restrictiva' sense tenir llesta una infraestructura que permeti 'canviar els hàbits'.

És per això que la plataforma demana a l'Ajuntament que, abans d'implementar una ZBE, 'faci els deures' i tingui una xarxa eficient de bus, de carrils bici i de vehicles de mobilitat personal, així com aparcaments suficients per materialitzar el 'park&ride' i un servei de llançadores per accedir al centre de la ciutat per connectar tots els barris entre si.

De l'escrit d'al·legacions també destaca la proposta de crear un distintiu municipal que classifiqui el vehicle segons les emissions de CO2 i el quilometratge per 'saber si se'n fa un ús excessiu o puntual'. La plataforma indica que un vehicle d'abans del 2006 que té un ús molt reduït contamina menys que un nou de gran cilindrada que circula cada dia. Amb aquest mètode de càlcul, Repensem la ZBE aposta per 'una aplicació del principi de pagar en funció de la contaminació real del motor'.

Un dels punts també fa referència a la 'discriminació a les rendes baixes per accedir al centre'. La plataforma assenyala que l'impediment d'accés al centre de Sant Cugat per qui té un vehicle sense distintiu pot acabar suposant 'una discriminació més a les ja existents'. Per fer-hi front, Repensem la ZBE proposa incorporar a l'ordenança una exempció a les persones amb rendes baixes i preveure ajudes per a l'adquisició de vehicles de mobilitat personal o motos elèctriques.