Sant Cugat reforça el protocol d'atenció a persones sense llar

Actualment, l'Ajuntament té detectades nou persones en aquesta situació a la ciutat


  • Comparteix:

A Sant Cugat hi ha nou persones sense llar / Foto: ACN

A Sant Cugat hi ha nou persones sense llar / Foto: ACN

L'Ajuntament ha reforçat el protocol d'actuació per atendre les persones sense llar de Sant Cugat amb l'objectiu d'oferir-los recursos i alternatives habitacionals perquè puguin millorar la seva situació. Aquesta atenció es torna molt important durant les onades de fred de l'hivern i de calor, a l'estiu. Actualment, el consistori té detectades nou persones en aquesta situació a Sant Cugat.

Els departaments de Serveis Socials i la Divisió de Proximitat i Relacions amb la Comunitat de la Policia Local han treballat conjuntament per perfeccionar el protocol i el circuit d'atenció al sensellarisme. S'ha realitzat un document que recull i estableix les accions i protocols a seguir davant un d'aquests casos. El treball també ha permès millorar alguns aspectes d'aquests processos com, per exemple, establir un circuit de comunicació diari, determinar les funcions específiques de cada servei o en quines fases es fa el treball conjunt.

Com ha explicat a Cugat Mèdia la tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Núria Gibert, aquest reforç del protocol permet guanyar agilitat i tenir cada pas reglamentat.

També s'ofereix un servei de cura d'animals de companyia a aquelles persones sense sostre que fan ús temporal d'un centre d'acollida, on no es permet l'entrada amb mascotes. L'objectiu és que l'àrea de Benestar Animal pugui activar la xarxa de voluntaris per tenir cura temporal d'aquests animals.

Nou persones sense llar a Sant Cugat
L'Ajuntament té detectades nou persones sense llar a Sant Cugat. Tres viuen en una furgoneta o cotxe, quatre dormen al carrer i dos estan en un allotjament temporal.

En aquests casos, els Serveis Socials ofereix recursos a les persones sense llar per tal de millorar la seva situació com l'ús d’una pensió, relloguer d'habitacions, dutxes a Càritas i menjador social a Càritas. En un primer moment, però, la majoria de casos no accepten els recursos ni l'ajuda. Sí que ho fan quan, amb el temps, s'ha establert un vincle.

L'Ajuntament també disposa un conveni de col·laboració amb el Centre d'atenció a les urgències i emergències socials de Barcelona (CUESB). Aquesta atenció es pot activar tant des de la Policia Local com des dels Serveis Socials per atendre situacions d'urgència. Si la persona accepta, s'ofereix allotjament per una nit o cap de setmana i, després, els Serveis Socials realitzen una recerca d'allotjament alternatiu més estable.

Housing first
L'Ajuntament també iniciarà d'aquí poc la prova pilot del projecte 'Primer, la llar', que ofereix habitatges a persones sense llar que hagin acceptat recursos de millora de la seva situació. El programa estava previst iniciar-se el setembre passat, però el context de pandèmia ha endarrerit la posada en marxa. Ara, segons ha explicat Gibert, s'iniciarà amb dues persones a les quals se'ls oferirà habitatges del fons social del parc públic.

L'objectiu, ha concretat la tinenta d'alcaldia, és canviar l'ordre habitual en l'atenció a persones sense llar, en el qual l'habitatge acostuma a ser l'últim pas. Primer se'ls dota d'un lloc on viure i després es complementa amb un pla d'acompanyament.

Actuació durant una onada de fred
El 2021 va començar amb una onada de fred que es va fer notar a tot l'Estat espanyol. Amb aquestes temperatures tan baixes, la situació de les persones que viuen al carrer o en una llar, però amb vulnerabilitat social, es complica. Per això, Serveis Socials ha elaborat un llistat amb aquest col·lectiu i, en avisos d'onada de fred (o de calor, a l'estiu), Creu Roja contacta amb ells per detectar qualsevol necessitat.

Des de l'Ajuntament recorden que, si la ciutadania, detecta alguns d'aquests casos, cal trucar a la Policia Local (092) o enviar un missatge a serveissocials@santcugat.cat.






Núria Gibert

S'ha reglamentat i això li dona més agilitat. Ara està tot més definit.

Núria Gibert

És un recurs temporal, però a partir d'aquí puguin arrelar i plantejar un pla de millora. És una mirada més empoderadora i de dignificació de les persones.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.