Juli Gendrau (Trànsit): "Només un de cada cinc conductors de patinet elèctric accidentats duia casc"

El director del Servei Català de Trànsit celebra la nova normativa per a vehicles de mobilitat personal


Temes relacionats

Sant Cugat treballa per adaptar l'ordenança de patinets elèctrics a la normativa de la DGT (11/gen/21)


  • Comparteix:

Patinets elèctrics circulant per carril bici / Font: ACN

Patinets elèctrics circulant per carril bici / Font: ACN

Només un de cada cinc conductors de patinet elèctric que han patit un accident portava el casc posat; i un de cada quatre dels accidentats ha necessitat cirurgia. Són dades de l'Hospital Clínic que ha comentat el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau, en una entrevista al programa radiofònic 'Connectats'. La nova normativa estatal de la Direcció General de Trànsit (DGT), vigent des del 2 de gener, només recomana l'ús del casc, però Gendrau confia que s'acabi imposant l'obligatorietat. "És una mesura de seguretat passiva que ajuda a salvar vides en moltes ocasions", subratlla.

Respecte als Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), recorda que "prèviament, no hi havia cap legislació sobre el tema" i que aquesta normativa serà la base per a totes les poblacions. Ara bé, cada ajuntament podrà especificar els aspectes que cregui necessaris, com pot ser l'obligatorietat del casc, si s'ha de circular sempre pel carril bici o l'edat mínima per conduir un vehicle d'aquestes característiques. La llei no marca una edat, però, per exemple, a Barcelona l'edat mínima és de 16 anys.

El director del SCT ha defensat aquest tipus de vehicles perquè no contaminen, no fan soroll i faciliten un tipus concret de desplaçament. També recorda, però, que són vulnerables i que els conductors s'han de protegir. Una altra de les mesures passives que s'apliquen és l'obligatorietat de dur llums i reflectants per als moments de poca llum i, en els patinets més grans, a més, cal portar un timbre.

La regulació també indica que els VMP no poden anar a més de 25 quilòmetres per hora, ni poden circular per voreres ni zones de vianants, ni tampoc per carreteres, autovies i autopistes. Els conductors poden ser sotmesos a controls d'alcoholèmia i de drogues. Com en el cas de les bicicletes, se sanciona l'ús del mòbil i auriculars en la conducció. I també és motiu de multa el fet que hi vagi més d'una persona en un sol vehicle.

Els VMP engloben els patinets elèctrics, els segways i tots aquells vehicles que reuneixin capacitat per desplaçar-se de sis als 25 quilòmetres per hora, una o dues rodes, sistema d'autoequilibrat, autopropulsió i que aculli només una persona. De cara al novembre del 2022, explica Gendrau, s'acabarà de definir les característiques i obligacions d'aquest tipus de transport. De moment, la DGT encara no obliga a tenir una assegurança.


Tall incrustat: Juli Gendrau

"En la meva opinió, la utilització del casc s'acabarà obligant, perquè es tracta d'una mesura de seguret passiva que ajuda a què els accidents siguin menys greus i, moltes vegades, salva vides."



Comenta-ho a Facebook

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.