Patis, més enllà de la pista de futbol

Cugat Mèdia visita quatres centres educatius de Sant Cugat per conèixer quins tipus de patis hi tenen


  • Comparteix:

Alumnes de l'escola Pureza de María a un dels patis del centre / Foto: Cedida

Alumnes de l'escola Pureza de María a un dels patis del centre / Foto: Cedida

L'escola Turó de Can Mates, La Farga, el col·legi Pureza de María i l'escola Joan Maragall. Aquests són els quatre centres educatius que Cugat Mèdia ha visitat per conèixer quins tipus de patis hi ha a les escoles de Sant Cugat. Formen els patis part del procés educatiu? N'hi ha d'innovadors? Hi ha alguna comissió que s'encarregui de proposar projectes de cara a millorar els patis?

ESCOLA TURÓ DE CAN MATES
L'escola Turó de Can Mates consta d'una comissió mixta de patis, formada per pares, mares i mestres, i també una assemblea del pati que s'organitza cada dues setmanes amb un alumne en representació de cada aula per analitzar propostes de cara al pati. Sandra Casat, mestra i membre de la comissió de patis de l'escola explica a Cugat Mèdia que la darrera proposta que es va tirar endavant des de la comissió va ser la instal·lació d'un laberint al pati de primària i taules de pícnic per poder fer jocs de taula.

"L'escola fa temps que demanda que hi ha massa ciment al pati, perquè la pista ocupa molt espai i tot es gestiona al voltant des d'aquesta instal·lació. Estem en procés de modificar-ho, però requereix temps", explica Casat. Per aquests motius, de moment, no es considera un pati innovador.

La mestra i membre de la comissió reconeix que aquest curs de pandèmia estan utilitzant el pati "molt més que cap altre any". L'escola vol fomentar altres materials, que no siguin pilotes, amb els quals els nens i nenes puguin jugar com guixos, cordes i altres instal·lacions que els generin "atractiu".

Casat admet que "els patis formen part important del procés educatiu dels petits" i afegeix que els mestres han pogut comprovar "la importància del joc com a gestió de grup". Aquest curs de pandèmia cada mestre està supervisant el seu grup de classe, a diferència d'altres anys en què controlava una zona de pati i no pas un grup. "Això ens permet veure com interactuen, com es mouen i com juguen entre ells i, per tant, incidir en la gestió de grup", destaca la mestra.

Per lluitar contra l'espai més gris del pati, la pista de futbol i bàsquet, l'escola alterna l'alumnat que hi pot jugar. Així un alumne pot utilitzar la pista un o dies per setmana i a la resta de patis busca altres elements amb què jugar. "De fet, hi ha un dia a la setmana en què no hi ha pilotes de futbol ni de bàsquet, ni cap tipus de material esportiu per així fomentar altres tipus de joc", recalca Casat.

Els patis d'infantil i de primària són molt diferents l'un de l'altre i es troben separats. En el dels més petits no hi ha res de ciment ni pilotes de cap estil, per exemple, tot és sorra. Hi ha gronxadors, un laberint, taules de pícnic per dinar a l'aire lliure, camions, pales, etc. "Ara s'està plantejant disposar d'un espai a l'exterior del pati per poder fer classes amb els de P3, P4 i P5 a l'exterior" subratlla Sandra Casat.

Pati de l'escola Turó de Can Mates
En el dels més petits no hi ha res de ciment ni pilotes de cap estil, per exemple, tot és sorra / Foto: Cedida



LA FARGA
"Entenem els patis com uns espais de socialització, un entorn d'aprenentatge no estructurat", explica el director de La Farga, Miquel Riera. Els mateixos professors de La Farga són els que vigilen els nens quan és l'hora del pati: "això ens aporta una informació complementària molt important a l'hora de valorar el procés maduratiu dels alumnes", comenta Riera.

A La Farga, els patis d'infantil i cicle inicial són dissenyats com a espais de racons: zona d'hort, zona d'interacció amb troncs i materials naturals, molta sorra i poc ciment. També hi ha zones amb estructures lúdiques com, per exemple, gronxadors. Mentre que els patis de primària, alhora compartits amb els de secundària i Batxillerat, estan pensats i orientats més aviat per poder socialitzar i per als esports d'equip, com bàsquet o el futbol. És per això que principalment s'hi troben pistes de ciment i camps de sorra i gespa artificial.

Actualment, amb la pandèmia els alumnes els toca jugar en grups bombolla, és a dir, només amb els de la seva classe. Els diferents patis estan repartits en diferents zones i espais, de manera que cada grup bombolla juga en un espai concret; cada setmana, es van rotant. "Pensàvem que la no-interacció seria un problema; tanmateix, els primers responsables han sigut els alumnes, acceptant aquestes restriccions imposades per la pandèmia", apunta el director del centre.

Per l'estructura de l'escola, els alumnes de fins als dos anys tenen un pati adequat a l'entorn, molt proper a les aules. Els petits de P3 i P4 comparteixen un altre pati amb estructures més lúdiques. Els nens i nenes de P5, 1r i 2n de primària tenen un pati propi. Per últim, a partir de 3r de primària i fins a segon de batxillerat els alumnes comparteixen els espais amb horaris diferents, fet que facilita la interacció sempre entre iguals. Que els grans no envaeixin l'espai dels petits.

Pati de l'escola La farga
Els patis de primària, compartits amb els de secundària i Batxillerat, estan pensats per als esports d'equip, com bàsquet o futbol / Foto: Cedida



PUREZA DE MARÍA
El col·legi Pureza de María de Sant Cugat ha inaugurat un nou pati en l'etapa d'educació infantil. Aquest ha estat dissenyat a partir de diversos plantejaments pedagògics i el resultat ha sigut un nou "espai obert d'aprenentatge", com ho qualifiquen des del centre. Expliquen que és fruit d'una reflexió sobre allò que volen oferir en el seu projecte pedagògic. El nou pati integra les diferents metodologies amb les quals treballa el centre. "Ens inspirem en la idea de Loris Malaguzzi, el gran pedagog italià creador de les escoles infantils de Reggio Emilia, en afirmar que l'espai és el tercer educador", explica Laura Córdoba, cap d'estudis d'educació infantil i primària del col·legi. En el centre ja comptaven amb un atelier creatiu i ara pretenen que el nou espai pedagògic complementi l'objectiu que busquen dins del atelier. "Els nens i nenes han de poder crear, imaginar, somiar... i podem ajudar-los oferint-los l'entorn adequat", comenta Córdoba.

L'essència d'aquesta nova instal·lació és la integració de la natura com a espai lúdic i d'aprenentatge. "Hem tingut un gran interès a fusionar les intel·ligències múltiples de Howard Gardner: intel·ligències lingüística, matemàtica, espacial, musical, cinestèsia, intrapersonal, interpersonal i naturalista. Aquestes intel·ligències ara tenen el seu espai al pati", afirma la cap d'estudis.

En aquest nou pati existeixen diferents espais de joc: un gran sorral amb una taula de treball; túnels de diferents alçades amb les quals fomentem el programa de desenvolupament bàsic com és gatejar, l'arrossegament, els exercicis vestibulars, etc.; un gran xilòfon per a jugar des de la intel·ligència musical, tobogans que desenvolupen la part física dels alumnes, una zona de troncs que permet acostar la natura als més petits, i una casa de lectura on poder llegir contes, tant en les hores de classe com a les estones de pati. "Així doncs, oferim un espai d'aprenentatge que ha forçat a sortir de les aules en el dia a dia", conclou Laura Córdoba.

Aquest curs la pandèmia els ha obligat a fer una important organització d'horaris i d'espais. El fet de no poder barrejar grups bombolla els ha obligat a crear zones de joc al pati. Amb la intenció que tots els alumnes puguin gaudir dels diferents espais han generat zones de joc que van canviant setmanalment. De tal manera que tots puguin jugar en tot el pati però sense barrejar-se amb nens i nenes que no són del seu grup-bombolla.

Pati de l'escola Pureza de María
El col·legi Pureza de María de Sant Cugat ha inaugurat un nou pati en l'etapa d'educació infantil / Foto: Cedida


ESCOLA JOAN MARAGALL
Al pati del cicle d'infantil de l'escola Joan Maragall ha fet un perllongament de les aules d'infantil cap a la zona d'esbarjo, d'uns 20 metres quadrats. D'aquesta manera han creat un espai innovador, com són les petites terrasses d'infantil. "És un espai que hem fet enguany amb la situació de la pandèmia per tal de tenir un tros d'aula a l'exterior", explica la directora de l'escola, Rosa Roig. El terra és de fusta i està delimitada cada terrassa per baranes de fusta. S'aprofita molt per fer diferents activitats d'aprenentatge i jocs.

Des de l'escola expliquen que són conscients que el pati és un espai més del procés educatiu. "Enguany s'utilitza molt per fer diferents activitats a l'exterior com també com jocs lliures. És també fonamental per a la socialització dels infants", diu Roig.

Per combatre amb els patis grisos, tenen en aquest espai un hort al pati de primària i un altre al d'infantil. De fet, segons comenta la directora del centre, "hi ha un projecte en marxa, dut a terme per la comissió de patis, ja que la pista de futbol es podria una transformar físicament".

Enguany el pati, amb la pandèmia, l'utilitzen molt més per fer activitats a l'aire lliure. Alhora el fet de tenir tres grups per nivell, els ha obligat a fer redistribució de l'espai i dos torns de patis que a la llarga ha contribuït al fet que els nens i nenes tinguin més espai.

Pati de l'escola Joan Maragall
Per a l'escola el pati és un espai més del procés educatiu / Foto: Cedida



Sandra Casat

Fins que no hem sortit a fora, a la natura, que és el que l'escola anava demanant, ampliar el pati agafant les vores, perquè clar l'escola està al mig del parc i tens el verd al costat i no hi pots anar. I aquest curs que hi hem sortit descobreixes el que ja sabíem, que quan els nens i les nenes es troben a l’espai verd tota la gestió del lleure canvia.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.