El dia que els barcelonins van 'descobrir' Sant Cugat: 30 anys dels Túnels de Vallvidrera

Es van inaugurar el 26 d'agost de 1991 i van suposar una gran empenta per la ciutat, que ha passat de 38.000 a 93.000 habitants


  • Comparteix:

El túnel de Vallvidrera compta amb 2.517 metres de longitud / Foto: Túnels de Barcelona i Cadí

El túnel de Vallvidrera compta amb 2.517 metres de longitud / Foto: Túnels de Barcelona i Cadí

Fa 30 anys de la inauguració dels Túnels de Vallvidrera. El 26 d'agost de 1991, després de moltes complicacions, el projecte de connectar el Vallès Occidental amb Barcelona travessant la Serra de Collserola va ser una realitat. Per a Sant Cugat i les poblacions de l'entorn, els 2.517 metres de túnel van suposar una 'revolució' demogràfica i econòmica.

Des de la seva inauguració, la població a Sant Cugat ha incrementat exponencialment: ha passat de tenir 38.937 habitants l'any 1991 a 92.977 l'any 2020. L'exalcalde de Sant Cugat (1999-2010) i exconseller de Territori i Sostenibilitat (2010-2012), Lluís Recoder, explica que el túnel va donar una empenta a la ciutat i va fer que molta gent valorés més la seva qualitat de vida. També comenta que "des del punt de vista econòmic va ser un gran revulsiu", ja que moltes empreses van trobar al Vallès aquell espai que a Barcelona era impossible trobar.

La llarga història de la construcció
Feia més d'un segle que es parlava del desig de travessar Collserola, però no va ser fins al març de 1967 que l'Ajuntament de Barcelona va iniciar un concurs públic per decidir quina empresa s'encarregaria de les obres. Dels 12 projectes que es van presentar, es va adjudicar la construcció a Tabasa, que avui en dia forma part d'Abertis.

Les obres van començar tres anys més tard, el desembre del 1970, i van avançar molt lentament. De fet, les dificultats van fer aturar la construcció en diverses ocasions. Quan se'n van reprendre les obres, durant l'última etapa del projecte, es va decidir fer servir l'antiga perforació com a sortida d'emergència per evacuar en cas d'accident i es va excavar un nou túnel dins el termini previst. En els últims anys, també es van repoblar les zones forestals afectades per les obres amb flora autòctona per minimitzar l'impacte ecològic.




Tall incrustat: Lluis Recoder

La ciutat de Barcelona es va apropar molt al Vallès, i Sant Cugat es va apropar molt a Barcelona. Això va canviar molt la realitat de Sant Cugat, que a l'estar tant a prop de Barcelona, també en cotxe, va fer que molta gent valorés més la qualitat de vida de Sant Cugat i la ciutat va fer una empenta.

Tall incrustat: Lluis Recoder

Moltes empreses van descobrir que al Vallès hi havia una ubicació molt ben comunicada, al costat de la B-30/AP7 i trobaven un espai que a Barcelona ni ho era. També des del punt de vista econòmic va ser un gran revulsiu, evidentment.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.