Els reptes de l'escola del futur: mantenir els aprenentatges que ha forçat la pandèmia

El curs 2021-2022 comença aquest dilluns encara marcat per la Covid-19 però amb una situació més favorable que l'anterior


  • Comparteix:

El curs 2021-2022 serà el segon que comença en pandèmia / Foto: ACN

El curs 2021-2022 serà el segon que comença en pandèmia / Foto: ACN

Més inversió i recursos adaptats als centres, aprenentatge competencial i més personalització per promoure l'equitat i la igualtat d'oportunitats. Aquests són alguns dels reptes que té l'Educació a Catalunya els propers anys, després de més de dos cursos 'd'alta complexitat' marcats per la situació de pandèmia que han obligat a fer modificacions 'forçoses', moltes de les quals han vingut per quedar-se. L'Ajuntament de Sant Cugat i els Serveis Territorials del Vallès Occidental han agraït a l'acte d'inauguració del curs 2021-2022 la tasca de la comunitat educativa el curs passat i la seva ràpida reacció i adaptació. A més, el doctor en Psicologia i catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la Universitat de Barcelona (UB) César Coll ha plantejat l'estat actual del sistema educatiu català, el diagnòstic de les últimes dècades i els reptes del futur.

Coll, de fet, ha assegurat que seria "terrible" que, un cop la pandèmia estigui controlada i no centri l'organització dels centres escolars, "es tingui la temptació de tornar on érem abans". Segons l'expert, la situació sanitària ha posat de relleu les mancances del sistema educatiu i el progrés ("obligat, precipitat i amb molt cost emocional") s'ha d'aprofitar en el futur. Coll ha posat l'exemple que els centres que ja tenien "una relació fluïda" amb les famílies abans de la pandèmia "se n'han sortit millor" i l'acompanyament ha estat "més fàcil". La nova llei LOMLOE, aprovada al desembre, "no és una garantia" però sí "una oportunitat", segons Coll, per actualitzar i modernitzar l'educació i individualitzar-la cada cop més segons les necessitats de l'alumnat.

Durant l'acte, l'alcaldessa, Mireia Ingla, ha entomat el repte com a administració per posar l'educació al centre, "compensar" les desigualtats i que els infants surtin amb les competències bàsiques per afrontar els desafiaments del segle XXI (la crisi climàtica, les violències masclistes, les desigualtats socials) i fomentar l'esperit crític i la solidaritat. La regidora d'Educació, Pilar Gorina, ha avançat que l'aposta de la ciutat per la Formació Professional (FP) ha de servir per ajudar la saturació de demanda que hi ha a Catalunya en aquest àmbit. A banda del Grau Superior de cuina, l'Institut FP acollirà un nou grup aquest curs i ampliarà, també, l'oferta a l'Escola d'Art i Disseny. Tant Ingla com Gorina s'han posat a disposició de la comunitat educativa de Sant Cugat i han animat la ciutadania (i els infants a partir de 12 anys) a vacunar-se per "posar-ho difícil a l'expansió del virus".

També ha intervingut la nova directora de Serveis Territorials del Vallès Occidental, Maite Fons, que ha destacat, a banda de les mesures anti-Covid que encara s'hauran de complir, la prioritat del benestar emocional de l'alumnat (i també del professorat) i la importància de "neutralitzar la vulnerabilitat".




César Coll

Una de les pors que tinc és que, quan aconseguim neutralitzar la pandèmia, la temptació sigui tornar on érem abans a nivell de ràtios, plantilles, pràctiques, organització curricular... això crec que seria terrible.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.