Marta Subirà (presidenta dels FGC): "Sant Cugat tindrà un tren cada dos minuts i mig el juny del 2022"

La santcugatenca admet que li hauria agradat ser consellera de Medi Ambient, però no es planteja ser alcaldable a la seva ciutat


  • Comparteix:

Marta Subirà és l'actual presidenta dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. És la primera dona que ocupa aquest càrrec en 40 anys i té la intenció que es noti. Subirà va començar la seva carrera política a l'Ajuntament de Sant Cugat amb 27 anys com a regidora de la mà de l'alcalde Lluís Recoder (1999-2011). El 2011 va ser nomenada directora general de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del Govern de Catalunya, càrrec que va ocupar fins a l'any 2016, quan va passar a ser secretària general de Medi Ambient i Sostenibilitat, fins a aquest 2021. En aquesta entrevista a Cugat Mèdia anuncia que el mes de juny de 2022 serà quan s'ampliaran les freqüències dels trens del Vallès fins a un cada 5 minuts en hora punta -cada dos i mig a Sant Cugat- gràcies als 15 nous trens que han comprat.



Començaré directe amb temes de Sant Cugat: Aquesta setmana s'ha presentat el projecte de Bicitancat a l'estació de Valldoreix. En què consisteix?
El Bicitancat és una eina més que oferim als nostres usuaris i usuàries perquè els sigui més fàcil agafar el tren. El que ens proposem en la línia estratègica de FGC de lluita contra el canvi climàtic i de millora de la qualitat de l'aire, és promoure que el màxim de gent possible es mogui de manera sostenible, i ho pugui fer fent servir altres mitjans també sostenibles. Sabem que amb el tren no es pot arribar fins a l'últim punt, allò que se'n diu l'última milla, i amb la bicicleta es pot, oferint l'opció de guardar-la de manera segura, contribuïm que la gent s'animi a agafar-la. El Bicitancat està disponible les 24 hores cada dia de l'any, té atenció a client també a totes hores, i a més és gratuït el primer any. I això potser també permet que la gent no pugi la bicicleta al tren, ja que potser alguns ho feien per por que els la poguessin robar.

En total n'instal·lareu 10 de Bicitancat, dos més a la línia del Vallès i set a la de Llobregat-Anoia. En teniu més de previstos?
De moment tenim previstos aquests 10, i el de Valldoreix serà el primer i el que ens permetrà veure si hem de fer algun ajust als altres. I en funció de la demanda i de l'acollida, veurem si en fem més.

Té data l'intercanviador FGC-Renfe a Volpelleres?
Aquesta és una d'aquelles batalles que recordo molt bé quan la vam començar. Quan l'alcalde Recoder estava a l'ajuntament, jo era regidora, i recordo que quan s'havia de construir l'estació de Volpelleres ja vam tenir moltes negociacions amb Renfe, perquè llavors ells havien de reforma l'estació de Sant Cugat, i crèiem que per un cost no massa elevat es podia moure l'estació 500 metres i poder fer l'intercanviador. Aquesta, com tantes altres batalles amb Renfe, va ser una batalla perduda sense sentit, segons el meu punt de vista, perquè un ha de servir a la ciutadania, i en aquest cas era evident el guany estratosfèric respecte a deixar-ho com està ara. Hi ha institucions que són cap quadrades i que quan tenen decidia una cosa no la mou per a res. Ara esperem que amb el traspàs efectiu de Rodalies i les estacions a mans de la Generalitat, nosaltres serem els primers interessats a fer-ho.

Realment està sobre la taula el traspàs complet de Rodalies Renfe a la Generalitat? Està dins la negociació dels pressupostos?
Pel govern de la Generalitat aquest és un tema clau, és un cavall de batalla que ja s'ha posat sobre la taula i que volem que es culmini durant aquesta legislatura. No li correspon a Ferrocarrils fer la negociació, correspon a la Generalitat, i si el Govern vol encomanar la gestió d'aquest servei a Ferrocarrils, evidentment nosaltres l'entomarem. El que volem és estendre el model FGC a tot el país, volem que tots els ciutadans i ciutadanes puguin gaudir de les prestacions, del nivell de servei i de puntualitat que oferim des dels FGC. Està sobre la taula i volem que sigui una realitat com més aviat millor.

Ferrocarrils està capacitat, no per capacitat tècnica, sinó humana, d'assumir aquest traspàs?
Capacitat humana no, clar, s'hauria de redimensionar amb els efectius necessaris per fer-nos càrrec de la gestió de Rodalies. L'expertesa, la capacitació tècnica i tot el 'knowhow' aplicat a la gestió de ferrocarrils i d'un sistema de rodalies metropolitanes el tenim, i el que caldrà i exigim és el traspàs del personal i els trens, i també, insistim, del traspàs de les estacions i les vies i catenària. Tot allò que és infraestructura i que en el darrer traspàs va quedar partit. Per què és tan important per nosaltres? Perquè per aplicar aquest model FGC és necessari tenir tot el paquet. Nosaltres quan tenim avaria a la via, la resolem amb la mateixa eficiència i rapidesa que resolem una avaria en un comboi. Quan només et traspassen una part, sempre estarem expenses d'un tercer per poder resoldre aquestes incidències. De fet, un dels problemes que tenim ara amb Renfe i Adif és que no sabem mai qui pateix les avaries, Renfe diu que és Adif, i Adif diu que és de Renfe. Nosaltres creiem que això és intolerable i que cal una gestió integral sobretot en aquelles vies que tenen el seu inici i final a Catalunya i per les quals no hi ha cap excusa per no ser traspassades.

Fa unes setmanes vam viure una vaga de maquinistes de Renfe, i una de les raons era oposar-se al traspàs de les Rodalies a Ferrocarrils. Temen que aquella vaga sigui un avís de què pugui venir si el traspàs s'acaba materialitzant?
No hauria de ser així. El que correspon és que els dos estats iniciïn unes negociacions on els treballadors i treballadores de Renfe quedin coberts en els seus drets i obligacions. Des de la Generalitat s'ha dit en tot moment que es garantiren els drets adquirits, i per tant això no hauria de ser motiu per fer una vaga. Ho va ser fa unes setmanes, i pot ser que torni a passar, però no hauria de ser així. Si els treballadors de Renfe passen al grup de Ferrocarrils, veuran que és un grup humà amb un grau de satisfacció interna molt elevat, i també de valoració externa, i per tant haurien d'estar tranquils.

Està anunciat de fa temps la incorporació de 15 trens nous que permetran augmentar la freqüència. A Sant Cugat, on passen les línies de Terrassa i Sabadell, tindrem tres cada dos minuts i mig. Quan ho notarem això?
Això calculem que serà operatiu i podrem tenir aquestes freqüències al voltant de Sant Joan de 2022, al mes de juny. Estem treballant perquè això sigui així; estem fent proves amb els nous trens van arribant un darrere l'altre. Aviat podrem veure un d'aquests trens circular abans de Nadal, i després s'aniran incorporant la resta. I a partir del mes de juny els ciutadans de Sant Cugat jo no haurem d'estar pendents dels horaris perquè cada dos minuts i mig passarà un tren.

Aquests trens nous seran iguals que els últims trens nous que ja circulen, els que tenen endoll, o incorporaran alguna novetat més?
Des de FGC sempre estem treballant en millores tecnològiques per als trens. L'objectiu és que tinguin connexió wi-fi durant tot el trajecte, i alguna novetat més, també més comoditat.

La setmana passada, amb l'anunci d'un nou barri a Cerdanyola, a la zona del Parc de l'Alba, a tocar de Sant Cugat, la directora de l'Incasòl, la també santcugatenca Mercè Conesa, va anunciar dues noves estacions de FGC. De quina línia serien? Allà no hi passen els Ferrocarrils ara mateix...
En aquests moments aquesta no és una proposta en la qual hi estiguem treballant actualment, estem negociant el contracte programa amb la Generalitat dels propers cinc anys, que té alguns projectes de futur al camp de Tarragona, al Bages, l'Anoia... Amb els 15 nous trens de la línia del Vallès arribarem a la capacitat màxima i ja no podrem admetre nous passatgers. Ara estem amb 80 milions de passatgers l'any, i amb els nous trens arribarem als 110 milions. I com que la voluntat és que cada cop més gent agafi el transport públic i això algun dia també quedarà curt, hem de planificar alternatives per descongestionar aquesta línia. Estem estudiant un nou ramal que surti de Sant Cugat i arribi a Barcelona i s'estan estudiant diferents alternatives per on pot passar.

Seria una línia que foradaria Collserola amb un segon túnel?
Si el segon túnel de Sant Cugat que donés més capacitat a la línia del Vallès no passés per Cerdanyola, s'hauria de contemplar alguna altra opció per donar cobertura ferroviària a aquesta zona.

En aquest pla per als propers cinc anys es contempla una segona estació a Rubí, o el perllongament de la línia de Sabadell fins a Castellar del Vallès? O alguna altra al Vallès?
En aquests cinc anys vinents cap de les dues que dius està previst, però sí que en aquests cinc anys es posarà en marxa una millora molt important per a la línia del Vallès i la del Llobregat-Anoia, que és la connexió de les dues línies a través de la L8 que connectarà l'estació de plaça Espanya amb la de Gràcia. Això permetrà que una persona de Sabadell pugui anar directe a Martorell, per exemple.

Per tant, això sí que serà una realitat en els propers cinc anys?
Sí, està en el pressupost i la idea és començar ja la licitació perquè la tuneladora comenci a foradar Barcelona que ha de permetre fer aquesta línia, que tindrà parada en llocs estratègics com la plaça Francesc Macià, que està molt poc dotada de transport públic.

Com està la T-Mobilitat? Ha tingut molts canvis i molts retards... i a més ara la segona fase de proves s'ha hagut d'ajornar per un problema de seguretat amb les dades.
La T-Mobilitat no és un projecte de Ferrocarrils, som un dels operadors que hi participem, és un projecte de la Generalitat. Com comentaves estem en període de proves, de fet, jo l'utilitzo i funciona correctament. I en aquest període de proves el que vol precisament és detectar si hi ha algun problema i solucionar-lo. I efectivament, en aquesta segona fase de proves es va detectar una falla de seguretat en l'accés a les dades de la pàgina web de TMB. A la que es va detectar es va tancar i s'estan fent totes les auditories de seguretat perquè quan s'obri a tota la ciutadania ja estigui tot bé.

Ha passat 10 anys en càrrecs al departament de medi ambient, primer de directora general i després com a secretària. En què es notarà el seu passat ara com a presidenta dels FGC?
És una transició suau, ja que en la meva responsabilitat anterior una de les principals estratègies era el foment de transport públic, i per tant, són objectius que compartim. D'altra banda, abans tenia responsabilitat sobre els Parcs Naturals de Catalunya i els Ferrocarrils tenen les estacions de muntanya i el foment del turisme de natura, per tant, tenim molts elements en comú i m'hi sento molt còmode. Un altre dels aspectes on puc incidir més és en la igualtat de gènere. Soc la primera dona presidenta dels FGC en 40 anys i això segur que d'alguna manera es nota, de fet ja m'ho diuen. I per una altra aquesta sensibilitat ambiental que l'empresa ja la té.

La presidència de FGC és un càrrec molt important. Es veu algun dia de consellera?
No m'ho he plantejat... bé, si dic que no m'ho he plantejat no seria veritat. Segurament m'hauria agradat ser consellera de Medi Ambient en el seu moment si s'hagués recuperat com a tal la conselleria de Medi Ambient. De fet, aquesta conselleria s'assembla molt a la meva secretaria general, perquè eren les mateixes responsabilitats. M'hauria agradat, sense que hagi estat un objectiu de la meva carrera. M'he sentit sempre molt còmode en aquestes posicions que combinen l'àmbit polític però també el tècnic de gestió. Sempre he preferit més aquesta feina de gestió que no és tant de primera línia. La presidència de FGC, per qui no ho sàpiga, és una presidència executiva, no és institucional.

Ara que ho diu, no és un error no tenir una conselleria de Medi Ambient pròpia, i més amb el moment actual. No és contradictori?
La conselleria existia i amb el tripartit s'hi van afegir altres coses com Habitatge. Després, amb el president Mas Medi Ambient es va incorporar a l'àmbit de Territori. Jo crec que el treball que s'ha fet dins de Territori ha sigut bo i ens ha permès incorporar la sensibilitat ambiental a les infraestructures. Crec que ha estat bé durant uns anys, però coincideixo que sí, arribat a aquest punt i veient com el Medi Ambient ha entrat a les agendes internacionals, tocaria donar-li el relleu que li toca amb una conselleria pròpia. Si m'ho haguessin preguntat i hagués estat a les meves mans, sí que hauria tingut conselleria pròpia.

I tornar a l'Ajuntament de Sant Cugat? Com a alcaldable per exemple?
La veritat és que la meva etapa a l'Ajuntament va ser una de les més felices de la meva carrera professional. Hi vaig entrar molt jove, i Lluís Recoder va ser capaç de fer un equip molt ben avingut que vam ser capaços de fer moltes coses, i la prova és que quan surto pel carrer encara veig coses que vam fer. La política municipal et permet fer coses molt tangibles que queden en el temps i veus l'impacte que té en la vida de les persones. També és veritat que en aquell moment em tocava canviar i jo no volia ser alcaldable, i la Mercè Conesa era la persona adequada, i el meu canvi a la Generalitat em va permetre obrir-me al país. La veritat és que no m'ho he plantejat mai ser alcaldessa de la meva ciutat i no entra dins els meus plans.






Tall incrustat: Marta Subirà

A partir del mes de juny tindrem aquest metro del Vallès fins al punt que els ciutadans de Sant Cugat ja no hauran d'estar pendents de l'horari i podran agafar el primer tren que passi.

Tall incrustat: Marta Subirà

Segurament m'hagués agradat ser consellera de Medi Ambient en el seu momenr si s'hagués recuperat com a tal i era una Conselleria que s'assemblava molt a la meva secretaria general. M'hauria agradat ser consellera sense ser un objectiu de la meva carrera.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.