Roger Ferrer (psicòleg): 'Els infants no poden discernir entre el que és real i el que és ficció'

L'Ajuntament de Sant Cugat ha organitzat una assessoria per debatre i reflexionar sobre els continguts audiovisuals que arriben als menors d'edat


  • Comparteix:

Imatge de la sèrie 'El juego del Calamar' / Foto: Netflix

Imatge de la sèrie 'El juego del Calamar' / Foto: Netflix

Aquest dimecres l'Ajuntament de Sant Cugat ha organitzat una assessoria oberta per debatre i reflexionar sobre els continguts audiovisuals que arriben als menors d'edat. La xerrada, titulada 'Com gestionar els continguts digitals?', s'ha fet arran del debat que ha generat la sèrie el 'Juego del Calamar' i sobre la facilitat dels infants per accedir a continguts com aquests. La ficció sud-coreana, no recomanada a menors de 16 anys, tracta d'un grup d'adults que participen en una competició de jocs infantils en la qual qui perd és assassinat. L'accés dels infants a continguts com aquest preocupa a pares, psicòlegs i mestres, que han vist com en els darrers dies fins i tot criatures de 5 a 10 anys imitaven escenes i comportaments violents de la sèrie al pati de l'escola. Segons el psicòleg i assessor del Pla 1Segon, Roger Ferrer, la conducta de copiar el que fan els adults o el que veuen a les pantalles forma part del seu procés natural de desenvolupament. 'El problema és que no poden discernir entre el que és real i el que és ficció', ha dit. Així doncs, per Ferrer la solució passa per 'acompanyar' els infants i ensenyar-los quins referents són els correctes i quins no.

En aquest procés d'acompanyament són molt importants els centres educatius, perquè poden generar debats respecte a temes d'actualitat com aquests, però sobretot les famílies. "Si hi ha un contrapoder que pugui incidir, acompanyar o matisar el contingut que consumeixen els infants és el nucli familiar. Aquest pot observar, comprendre i traslladar un sentit crític a què veuen els fills", considera Ferrer.

Per altra banda, Xavi Pacerisas, expert en comunicació i membre d'1Segon, ha explicat que 'El Juego del Calamar' ha estat un èxit rotund en l'àmbit mundial gràcies al boca-orella i a la "difusió massiva" que s'ha fet a les xarxes socials. Aspectes com el seu "ritme trepidant", una icnografia molt senzilla o la jerarquia dels colors en el vestuari (les granotes verds són pels participants, els vermells pels organitzadors i el negre pel líder del joc) han ajudat a generar un "gran impacte". A més, segons Pacrisas l'èxit de la sèrie ha fet que s'hagi produït el que es coneix com la síndrome Fomo, una patologia produïda per la por a quedar-se exclòs del món tecnològic i les xarxes socials.

Aquesta xerrada ha estat organitzada per Pla 1Segon, una assessoria oberta a la ciutadania i especialitzada en l'atenció i prevenció sobre drogues i pantalles. L'acte, que ha estat moderat per Ana Sebastián, directora del Pla, ha tingut lloc a les 18:30 h i s'ha pogut seguir en directe al canal de YouTube de l'entitat.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.