José Gallardo: 'Afegirem i eliminarem línies d'autobús, canviarem marquesines de lloc i augmentarem freqüències; serà un canvi profund'

El regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport repassa a Cugat Mèdia el futur conveni amb l'AMB o el nou contracte de residus

Societat

Publicat el 18/feb/22 per Albert Solé

El regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo, ha avançat a Cugat Mèdia com seran dos dels contractes més esperats per a ciutadania: el conveni amb l'Àrea Metropolitana (AMB) per al nou contracte d'autobusos urbans; i el contracte de recollida de residus que s'adapti a les noves dimensions de la ciutat, però sobretot a les noves directives europees. Gallardo també ha explicat que ara mateix per la Zona de Baixes Emissions ja només hi circulen menys d'un 1% de vehicles sense etiqueta ambiental, i que a partir del mes de maig deixaran de circular els quatre autobusos urbans que ja no compliran la normativa ambiental.

Tot i que el conveni amb l'AMB encara no està signat, Gallardo creu que estan molt a prop de fer-ho. El regidor explica que ja han treballat amb l'Àrea Metropolitana tot que el que seran noves línies i ampliació de freqüències per fer-les competitives amb el vehicle privat: "Afegirem i eliminarem línies d'autobús i canviarem marquesines de lloc". Gallardo també ha explicat, però, que no ho faran tot de cop, sinó que aniran línia per línia.

Aquesta revolució prevista en el transport públic santcugatenc, que Gallardo confia veure'n els primers fruits abans del final d'aquest mandat, està estretament vinculada a la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions l'1 de maig passat. Per al regidor de Mobilitat, la ZBE busca reduir la contaminació de partícules a les zones de més concentració urbana, no tant la contaminació global, que com explicava a Cugat Mèdia aquesta setmana, ha tornat a nivells prepandèmia.

Tot i que encara l'Ajuntament no té prou dades per fer una valoració completa dels primers mesos de la Zona de Baixes Emissions, José Gallardo ha explicat que en només quatre mesos han passat de l'1,8% dels vehicles sense etiqueta ambiental circulant pel centre de la ciutat a menys d'un 1%.

Preguntat per la renovació dels autobusos més contaminants de la flota municipal, que incompleixen la normativa de la ZBE, però que tenen una moratòria que acaba el mes de maig, el regidor ha sigut molt clar: "A partir del maig aquests autobusos no circularan per la ciutat i, per tant, buscarem la solució adequada. I no només són aquests 4, n'hi ha d'altres que s'han de canviar. Hem de fer autocrítica, perquè tot i que estem fent molta feina que no es veu, la ciutadania vol resultats i estem trigant més del que ens agradaria. Igual que exigim als ciutadans complir amb la ZBE, nosaltres hem de donar exemple".

Pel que fa a la renovació de l'altre contracte, el de la recollida de residus, Gallardo admet que la ciutat ha crescut i que el servei s'ha de dimensionar, però nega taxativament que la ciutat estigui bruta: "La ciutat no està bruta. És un mantra que funciona a nivell polític. L'oposició ho té molt fàcil per criticar els serveis urbans, sempre hi haurà una foto d'un contenidor ple o una foto d'un carrer ple de fulles en una ciutat amb 52.000 arbres. Volem una ciutat verda i bonica i no volem ni una fulla a terra".

El regidor ha explicat que durant els últims mesos han estat fent proves pilot en alguns barris de la ciutat amb contenidors intel·ligents per poder decidir com ha de ser el plec de condicions de la licitació d'aquest nou contracte perquè l'hauran d'adaptar a les noves directius europees. L'objectiu és que pagui menys qui recicla més i millor, i a l'inrevés. Aquest és l'objectiu global que busca la Unió Europea, però com arribar a aquest objectiu és el que serà més complicat. Per aquest motiu Jose Gallardo assegura que serà un canvi profund i que s'haurà d'explicar molt bé a la ciutadania.






DECLARACIONS

Jose Gallardo

Canviaran el nom [de les línies d'autobusos], n'afegirem i en suprimirem, canviarem marquesines. És un canvi profund que no serà ràpid, anirem línia per línia.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Jose Gallardo

El que busquem no és tan reduir la contaminació global, perquè tenim l'autopista al costat, evidentment, sinó reduir els efectes més nocius a les zones més cèntriques i urbanes per protegir la salut dels santcugatencs i santcugatenques.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Jose Gallardo

La ciutat no està bruta. És un mantra que funciona a nivell polític. L'oposició ho té molt fàcil per criticar els Serveis Urbans, sempre hi haurà una foto d'un contenidor ple o una foto d'un carrer ple de fulles en una ciutat amb 52.000 arbres.

Your browser doesn’t support HTML5 audio