El misteri de l'AP-7 a Sant Cugat: es redueixen els vehicles, però es dupliquen les retencions des que no hi ha peatges

El Servei Català de Trànsit no troba una explicació concloent a aquest fet, però sí que té algunes teories


  • Comparteix:

Des de l'alliberament dels peatges principals de Catalunya l'1 de setembre de 2021, en l'últim any el nombre de vehicles que circulen pel tram central de l'AP7, el de Sant Cugat, ha disminuït. Per contra, les retencions quasi s'han doblat, com es pot comprovar cada dia. Aquestes són dades del Servei Català de Trànsit, que ha estudiat aquest fenomen i, tot i no tenir conclusions definitives, tenen dues possibles explicacions. Per un costat, l'augment de trànsit a l'enllaç entre l'AP-7 i la C-58 a Cerdanyola; i per l'altra, que la desaparició del peatge de Martorell i l'obertura del Pont de Castellbisbal per enllaçar l'AP-7 amb l'A-2 ha provocat un efecte crida de conductors no acostumats a conduir per autopista.

ESCOLTA-HO

El Servei Català de Trànsit ha admès a Cugat Mèdia que no tenen massa clar perquè passa aquest fenomen, i per això han mirat les mitjanes de volum de vehicles per hores (IMH) i no per dia (IMD) per si les retencions les provoca un augment de vehicles en moments concrets, però asseguren que les dades no són concloents. El que sí que han observat és que, tot i que l'IMD del tram Barberà-Papiol s'ha reduït, "a mesura que t'apropes al Papiol ja no és tan gran la disminució. Des de Bellaterra al Papiol la intensitat augmenta i la diferència amb abans de la gratuïtat cada cop és menor", explica al director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel.

Intensitat mitjana diària (IMD) de vehicles en quatre trams de l'AP7 abans i després de l'alliberament de peatges

Intensitat mitjana diària (IMD) de vehicles en quatre trams de l'AP7 abans i després de l'alliberament de peatges / Foto: Cugat Mèdia


L'increment (%) del factor de retenció a l'AP7 des de l'alliberament dels peatges, per trams i per motiu

L'increment (%) del factor de retenció a l'AP7 des de l'alliberament dels peatges, per trams i per motiu / Foto: Cugat Mèdia

Una altra dada curiosa és que, mentre a l'AP7 ha crescut la sinistralitat en global un 10,7% -els morts s'han doblat en aquesta via en un any (de 12 a 25)-, a Sant Cugat s'ha reduït un 34%. Ramon Lamiel, però, considera que en una via tan llarga, les dades d'un municipi concret són poc significatives. A més, destaca que, malgrat que els accidents i els morts han crescut a l'AP7, a la xarxa viària global de Catalunya s'han reduït un 17,3% des de l'1 de setembre de 2021.

Reducció del nombre d'accidents i de víctimes a l'AP7 en el terme municipal de Sant Cugat

Reducció del nombre d'accidents i de víctimes a l'AP7 en el terme municipal de Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia

Per a Lamiel, hi ha dues possibles explicacions per a aquest misteri -menys cotxes però més retencions a Sant Cugat i a tot el tram central-: per la banda sud de Sant Cugat, pot ser que l'alliberament del peatge de Martorell i la posada en marxa del Pont de Castellbisbal -que enllaça l'AP-7 amb l'A-2 al Papiol- hagin provocat un efecte crida de conductors que abans no circulaven per autopista, i això provoqui més accidents. I per la banda nord, l'increment "notable" de vehicles a la intersecció entre la C-58 i l'AP-7 des de l'alliberament dels peatges de la gent que utilitza la C-58 per anar a buscar l'AP-7 en direcció Tarragona.

Per posar-hi remei, la Generalitat ha proposat al Ministeri de Foment la reducció permanent a 100 km/h de la velocitat en 10 trams concrets de l'AP-7, dos dels quals a Sant Cugat. La reunió per decidir-ho serà la setmana que ve, però surti el que en surti, el Servei Català de Trànsit té clar que aplicarà la velocitat variable segons el trànsit als punts principals de la xarxa viària, entre els quals, l'AP-7 entre Martorell i la Roca.




Ramon Lamiel

Hi ha un moviment el d'utilitzar la C-58 per anar a buscar l'AP7 en direcció Tarragona que és el que carrega més aquestes vies. En aquesta intersecció sí que hi ha un increment notable de mobilitat. Per tant, és probable que aquest nus és el que ens contamini més les retencions de l'AP7 central.

Ramon Lamiel

És probable que l'alliberament hagi cridat conductors que abans no utilitzaven aquest tipus de vies per baixar cap al sud, i que són conductors que no estan avesats a una intensitat de vehicles determinada.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.