El govern espanyol signa l'acord que estableix el protocol per executar els intercanviadors de Sant Cugat

L'acord contempla els protocols per a la construcció de la Ronda Nord i pel paquet de 914 milions d'euros en infraestructures

Un tren de Rodalies de Catalunya, en una imatge d'arxiu / Foto: Ajuntament de Sant Cugat

Societat

Publicat el 7/jul/23 per Acn

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha signat l'acord que fixa els protocols per a la construcció de la Ronda Nord i pel paquet de 914 milions d'euros en infraestructures, entre les quals els intercanviadors ferroviaris de Sant Cugat per enllaçar els Ferrocarrils de la Generalitat i les Rodalies de Renfe (R8) a Volpelleres i Hospital General. Aquesta signatura activa la maquinària administrativa després que la consellera de Territori, Ester Capella, s'hagués avançat i confirmés que ja havia donat el vistiplau.

Aquests protocols han de determinar quins tipus de treballs cal fer. Pel que fa al paquet de 914 milions d'euros, el protocol contempla quatre actuacions que cal definir, des del punt de vista tècnic. És el cas dels intercanviadors de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Volpelleres i Hospital General amb Rodalies a Sant Cugat i Rubí (20 milions d'euros), respectivament. Són treballs per determinar si cal construir noves estacions o moure'n alguna. Les altres actuacions són les intervencions a l'N-260 (260 milions d'euros), millora dels enllaços i tercers carrils a l'AP2 i AP7 (25 milions d'euros) i al Maresme, on hi ha prevista la pacificació de l'N-II, millores a les vies de l'R1 de Rodalies, als passos a nivell i connexions amb la C-32 (386 milions d'euros).

En el cas de la B-40, el protocol ha de definir quins treballs cal fer per unir Terrassa, Sabadell i Castellar. Fonts ministerials no han especificat el nombre de carrils, però han recalcat que es tracta d'una ronda, tot i que també han reconegut que el protocol no menciona que ha de ser una via d'alta capacitat. En relació amb una possible continuïtat de la carretera fins a Granollers -el que seria completar la B-40-, no indica que ha de continuar, però tampoc ho descarta. El conveni per aquesta obra té quatre mesos per signar-se i els càlculs de les intervencions són d'uns 200 milions d'euros.

Fonts del ministeri han admès que amb un possible canvi de govern pot quedar tot plegat en paper mullat, però han matisat que aleshores hi haurà un incompliment pressupostari, ja que són partides reservades en els comptes estatals.