El 52% dels alumnes i les famílies van a peu a les escoles del centre de Sant Cugat

És una de les dades del procés participatiu del Mapa de Camins Escolars

El Joan Maragall és el centre que rep més desplaçaments a peu / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 20/febrer per Sílvia González

El futur mapa de Camins Escolars del centre de Sant Cugat té la millor dada per fer el primer pas: un 52,5% de les famílies i alumnes es desplacen a peu al centre educatiu. És la dada més rellevant que es desprén de l'estudi d'hàbits de mobilitat que ha elaborat l'Ajuntament en la diagnosi sobre la xarxa de camins que connectarà les llars amb les escoles i instituts. L'estudi completa que la resta d'alumnes i famílies es desplacen en cotxe (29,7%), en bici (9,4%), en bus (3,4%), en patinet (3%) i en tren (2%).

El mapa provisional de la xarxa de camins també dibuixa que la gran majoria dels caminants provenen del centre de Sant Cugat, seguida dels veïns de Volpelleres, Mira-sol, altres municipis i la zona de la Floresta-les Planes-Valldoreix. Resulta remarcable que el 95% d'aquests viuen a menys de 5 kilòmetres del centre, la qual cosa explicaria aquest 52% dels enquestats que prefereixen anar a l'escola a peu, en tenir-la a prop.

En aquest sentit, les escoles més cèntriques són les que recullen, a priori, un major desplaçament a peu. Casos destacables són el del Joan Maragall i l'institut "PlaFa" que són els que tenen més famílies que hi arriben caminant (més d'un 80%). En canvi, l'escola Avenç, destaca amb distància, per ser el centre que més cotxes mobilitza. El 57,8% de les famílies hi van en vehicle privat, seguides del Ciutat d'Alba -l'altre centre més allunyat, a la frontera amb Mira-sol- i La Mirada.

El centre on més famílies i/o alumnes es desplacen en bici o patinet és l'institut Leonardo (23%), mentre que Liceu Politècnic, a tocar de l'estació de Volpelleres, és el que rep amb diferència més gent en bus o tren (52%).

La mobilitat a Volpelleres


Els casos de les escoles La Mirada i L'Olivera, a Volpelleres, són singulars donada la concentració de vehicles que s'hi dona, cosa que ha denunciat l'AFA de L'Olivera. L'escola La Mirada és el tercer centre que més alumnes té que usen el vehicle privat per desplaçar-se (33%). La connexió amb la C-16 i l'AP-7 facilita el desplaçament dels pares a la feina, tot i tenir una estació de FGC al mateix barri. A L'Olivera un 22% de les famílies hi va en cotxe, però el percentatge dels que prefereixen anar-hi a peu (65%) és superior al de La Mirada (49%).

Més apunts destacats

Amb un 29% de les famílies movent-se en cotxe per anar als centres educatius del centre, ¿quantes d'aquestes abandonarien el vehicle privat? El 57% d'elles apostarien per un altre mitjà de transport sent, per aquest ordre, el bus, la bici, caminar i el tren o el patinet els mitjans escollits.

Altres dades que s'extreuen de l'estudi d'hàbits de mobilitat són els relatius als desplaçaments en solitari: el 60% de les famílies no permet que la seva filla o fill vagin sols a l'escola. Les de primària consideren que l'infant és massa petit i les de secundària, que el centre està massa lluny.

Els problemes del trajecte

Tant la gent que es mou a peu, en bici com en patinet posen de manifest que les cruïlles perilloses són una preocupació. Curiosament, les famílies que van en vehicle privat manifesten que els problemes del trajecte són l'excés de trànsit, massa vehicles a l'entorn escolar i la manca d'aparcament. Els enquestats més feliços són aquells que es desplacen en tren i no han exposat cap problema, mentre que els usuaris de bus somien, en un 57%, amb una mica de puntualitat del servei de bus.

El que més agrada dels trajectes és la proximitat, l'entorn verd, l'espai relacional i les pacificacions. Com a aspectes a millorar, els enquestats han parlat de l'excés de trànsit i de velocitat, les cruïlles perilloses i les discontinuïtats del carril bici.