Compromís de la ciutat amb la transparència i el bon govern

Vista aèria de la ciutat / Font: Google Maps

Societat

Publicat el 14/feb/13 per Mar Castro

Sant Cugat ha presentat aquest dijous davant la ciutadania el document 'Mesures per garantir la transparència i el bon govern en l'actuació municipal'. El text, acordat per tots els grups municipals amb representació al consistori, estableix les línies bàsiques per garantir la plena transparència en la gestió pública, obrir la participació i la informació a la ciutadania i reforçar l'ètica i el bon govern. La vigència del document és de dos anys. Passat aquest període, la Junta de Portaveus decidirà sobre la seva continuïtat.


MIRA-HO A CUGAT TV

El document està dividit en diferents àmbits, des de l'urbanisme, el medi ambient i la participació ciutadana, fins la gestió pública, el dret a la informació i l'estructura organitzativa de l'Ajuntament.

Mesures sobre la participació ciutadana en la gestió urbanística
Tota la informació relativa a l'avanç de planejament que s'aprovi serà sotmesa a informació pública i es determinarà un període pel qual la ciutadania podrà formular-hi al·legacions. A més, s'estableix que es notificarà a totes les persones propietàries o titulars d'altres drets reals sobre finques afectades en les modificacions dels instruments de planejament. En aquest punt del document, s'especifica que també s'establirà el compromís de constituir un consell assessor urbanístic que proposi mesures i actuacions i que formuli i plantegi criteris i alternatives d'ordenació.

Mesures per millorar el bon govern i la gestió pública
El document estableix la sostenibilitat social, ambiental i econòmica; la innovació, la creativitat i la transparència, i el compromís ètic com els tres eixos fonamentals per fer de Sant Cugat una ciutat creativa i emprenedora, socialment responsable, referent en qualitat urbana i projecció internacional, d'aquí al 2015. En aquest sentit, s'estableix el compromís de fomentar una política d'integritat que instauri la responsabilitat derivada del servei públic i previngui la corrupció. Per fer-ho, el text apunta que s'hauran de minimitzar les oportunitats d'incórrer en conductes corruptes, a més de detectar, investigar i respondre de forma activa davant aquestes accions i assumir una aproximació de gestió de perills per a la identificació i tractament de riscos de corrupció.

Els membres electes d'aquesta corporació es comprometen al fet que, en el cas que algun d'ells sigui condemnat, encara que la sentència no sigui ferma, per un cas de corrupció i / o malversació de cabals públics, i no sigui apartat per part del seu partit polític, el partit al qual pertany deixarà de rebre l'assignació de diners públics que té com a grup polític municipal durant aquell mandat.

A més, s'encarregarà a la gerent i l'equip directiu, en col·laboració amb l'Oficina Antifrau de Catalunya, el desenvolupament i la implantació del pla d'integritat que ha de permetre: avaluar el risc per a la integritat de l'organització amb l'objectiu d'elaborar i planificar adequadament el marc institucional d'integritat; aprovar codis de bon govern que incloguin valors, deures i compromisos ètics de l'equip de govern i dels funcionaris locals, així com les sancions corresponents en cas que no es compleixin. També caldrà elaborar un Reglament de conflictes d'interès i incompatibilitats per als polítics locals i directius que, respectant la normativa general, desenvolupi obligacions per als electes i directius de l'Ajuntament. Es recull, a més, crear una comissió d'ètica externa, que vetlli pel compliment dels codis de bon govern i el Reglament sobre conflictes d'interès i incompatibilitats, i desenvolupar un pla de prevenció de riscos de corrupció.

En paral·lel, s'adquireix el compromís d'elaboració i publicació de les cartes de serveis. Aquestes cartes tenen un caràcter de compromís contractual entre la ciutadania que paga uns impostos i l'administració que a canvi ofereix unes determinades prestacions. Segons el document, aquest pas incrementarà el diàleg entre l'administració i la població i esdevindran 'el punt de trobada' entre dos tipus d'interessos legítims.

S'impulsaran les mesures que garanteixin a la ciutadania un canal fàcil, assequible i ràpid d'accés a les dades, la informació, i a la formulació de queixes o denúncies per qualsevol tracte inadequat que hagin pogut rebre. Aquest compromís comportarà la revisió de l'actual espai web municipal per millorar la seva accessibilitat i disposició de la informació.

Mesures de transparència en l'actuació municipal
El text estableix que en l'ordre del dia de les comissions informatives dels partits s'incorporarà un punt de 'dació de comptes d'acords aprovats per junta de govern local'. L'objectiu és que aquests punts puguin ser explicats per l'àmbit corresponent si així es demana per part d'algun membre de la comissió informativa. A més, s'acorda que s'habilitaran unes carpetes compartides amb la documentació dels expedients que s'aproven per la junta de govern local per facilitar l'accés a la informació.

Mesures per reforçar la transparència de les actuacions urbanístiques i ambientals
Els vocals representants dels diferents partits polítics podran assistir a les reunions de la comissió acompanyats, a partir d'ara, d'una persona assessora. A més, s'estableix que aquestes reunions es fixin 15 dies abans de la celebració del ple municipal i que tota la documentació relativa als expedients que es presentin sigui accessible a través d'una carpeta informàtica.

El document detalla també que tota la documentació de cada expedient de planejament urbanístic vigent, com memòries i plànols, serà accessible a través del web municipal i podrà ser consultada a través d'un plànol interactiu per fer cerques tant a àmbit territorial com a través de noms de carrers i números.

Mesures sobre l'aprovació i la publicació dels convenis urbanístics
Els convenis urbanístics hauran de continuar aprovant-se ple plenari municipal i publicats al Butlletí Oficial de la Província. A més hi constaran, ara, en un registre de convenis urbanístics i publicats íntegrament a la web municipal.

D'altra banda, el document determina l'obligatorietat de donar compte dels canvis en la titularitat dels terrenys objectes de modificacions urbanístiques. S'estableix, a més, que les modificacions del planejament general que comportin un increment del sostre edificable hagin d'incloure, ara, una memòria econòmica comparativa de la rendibilitat econòmica de l'operació prevista abans i després de la modificació proposada.

Mesures que fomenten el dret a la informació
El document estableix que, tal com es fa ara, es garantirà la pluralitat ideològica i l'expressió de les diverses sensibilitats polítiques dels mitjans públics de comunicació local. A més, en manifesta el compromís de reforçar la comunicació als mitjans locals, especialment per Internet, i avançar en la licitació electrònica. D'altra banda, el text especifica que s'ampliarà el web municipal amb un apartat de transparència municipal.

Mesures per a una millor estructura organitzativa
El document aposta per continuar avançant en el model de gestió directiva implantat fa 13 anys i integrat en el Reglament Orgànic Municipal (ROM). A més, es vol potenciar el desplegament de tots els òrgans de participació que ja preveu el ROM i el reglament de participació ciutadana amb la constitució definitiva del Consell de Ciutat.