“Som el pàrquing de Sant Cugat”: malestar veïnal per les autocaravanes aparcades a Coll Favà

Veïns del barri denuncien que la zona s'ha convertit en un aparcament permanent de furgonetes d’empresa i autocaravanes, i que aquesta situació genera tensió i conflictes

-->
Enllaç copiat al clipboard
06/11/25 a les 06:00h
 |  5 minuts de lectura
Secció: Societat

El barri de Coll Favà és una de les poques zones pròximes al centre de Sant Cugat que encara conserva places lliures d’aparcament, a diferència d’altres barris en què la zona verda ja s’ha implantat. Aquesta realitat ha provocat que veïns del barri hagin decidit alçar la veu i denunciar que la zona s’ha convertit en un aparcament permanent d’autocaravanes i furgonetes d’empresa. Expliquen que molts d’aquests vehicles no són de residents del barri ni de Sant Cugat, i que, en alguns casos, romanen aparcats en el mateix lloc durant setmanes o mesos. La situació, asseguren, ha generat malestar i tensions amb alguns propietaris.

“Hi ha autocaravanes que fa mig any que estan aparcades al mateix lloc. Ens hem convertit en el pàrquing gratuït de Sant Cugat“, lamenta l’Àlex, un dels veïns afectats, que assegura que el problema s’ha agreujat en els darrers mesos. “Quan intentes parlar amb els propietaris, alguns et responen amb xuleria. La gent està molt emprenyada i algun dia pot acabar malament”.

Els residents afegeixen que la presència d’aquests vehicles dificulta l’aparcament diari i genera problemes concrets, especialment per a persones grans o amb mobilitat reduïda. “Tenim una veïna de 90 anys que sovint no pot aparcar a prop de casa perquè hi ha dues autocaravanes fixes davant del portal”, expliquen.

La seguretat viària, en el punt de mira

Des de l’Associació de Veïns de Coll Favà, el vocal de Comunicació, Toni Almeda, assegura que el problema de les autocaravanes “fa temps que preocupa una part important del veïnat”. L’entitat, explica, va detectar-ho a l’assemblea de febrer i considera que la situació “s’està agreujant”.

“Hi ha vehicles que ocupen places tota la setmana sense moure’s i això impedeix aparcar de manera còmoda i raonable”, explica Almeda. Des de l’associació posen el focus, sobretot, en la “falta de visibilitat” que generen aquests vehicles de grans dimensions en zones escolars com les de l’escola bressol Cavall Fort i l’escola Gerbert d’Orlhac. “Dificulten la seguretat d’infants i dels usuaris de patinets i bicicletes”, denuncia Almeda.

Una autocaravana dificulta la visibilitat en un pas de zebra / Foto: Cedida

Per donar solució a aquesta situació, l’associació reclama una aplicació “més estricta” del Codi de Circulació i presència més activa de la Policia Local. “No és una qüestió del tipus de vehicle, sinó del risc que genera. Cal sancionar les actituds poc cíviques i per pedagogia dels drets i deures dels usuaris de la via pública”, defensa Almeda.

El vocal també adverteix que l’arribada dels futurs jutjats al barri podria augmentar la pressió de trànsit i aparcament, i reclama que l’Ajuntament consulti els veïns abans de prendre decisions urbanístiques.

Un problema que s’arrossega des de fa anys

Les queixes veïnals per l’estacionament d’autocaravanes no són noves a Sant Cugat. De fet, fa més de 15 anys que diferents barris reclamen una regulació. El 2008, el ple municipal va aprovar una modificació de l’ordenança de circulació per prohibir l’estacionament prolongat d’autocaravanes a la via pública. Tot i això, la mesura no es va poder aplicar perquè resultava contrària a la normativa estatal: la Direcció General de Trànsit (DGT) havia establert que les autocaravanes són vehicles de motor com qualsevol altre, i que no se les pot discriminar pel seu tipus o ús mentre estigui correctament estacionades.

El 2020, la llavors alcaldessa Mireia Ingla va recordar aquesta limitació en una entrevista a Cugat Mèdia i va admetre que l’Ajuntament no pot prohibir ni sancionar l’estacionament d’autocaravanes a la via pública, sempre que estiguin ben estacionades i no despleguin elements d’acampada.

Sí que està restringit, en canvi, l’estacionament de caravanes remolcades (rulots), que no tenen motor propi i requereixen una autorització específica.

I d’on provenen totes aquestes autocaravanes? Diverses plataformes d’autocaravanistes recomanen aparcar a Sant Cugat. A la web Park4Night, per exemple, es recomana aparcar al carrer de Josep Carner. Segons els veïns, aquests continguts han contribuït a atraure vehicles de fora del municipi i a “consolidar” Sant Cugat com una zona “tolerada” per aparcar autocaravanes durant llargs períodes.

Què diu la normativa actual

Ni la Llei de trànsit ni l’ordenança municipal de Sant Cugat fixen un límit de temps per aparcar al mateix lloc. L’única obligació que recull la normativa local és que el titular del vehicle comprovi cada 72 hores que no s’hagi instal·lat nova senyalització provisional (per exemple, per obres o actes), però no obliga a moure el vehicle.

Pel que fa a l’àmbit estatal, la Direcció General de Trànsit estableix que un vehicle només es pot considerar abandonat si porta més d’un mes estacionat al mateix lloc i presenta desperfectes o li falten plaques de matrícula. Abans de retirar-lo, a més, cal notificar-ho al titular i donar-li un mes addicional per retirar-lo voluntàriament.

Per tant, mentre un vehicle estigui en bon estat i correctament aparcat, pot romandre indefinidament a la via pública sense vulnerar cap norma.

El debat sobre la zona verda

Davant de la impossibilitat d’actuar per via sancionadora, els veïns de Coll Favà es miren amb recel l’opció que la zona passi a ser d’aparcament regulat (zona verda), com ja s’ha fet en altres barris de Sant Cugat. Tot i que ho veuen com una opció per evitar que vehicles de fora del municipi ocupin l’espai de manera permanent, no els convenç la idea d’haver de pagar la tarifa de la zona verda, que és d’uns 40 euros anuals.

La tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Cristina Paraira, va admetre en una entrevista a Cugat Mèdia que Coll Favà és una de les zones on el problema de l’aparcament és més evident i va confirmar que s’inclou al pla d’ampliació de la zona verda que l’Ajuntament desplegarà de forma progressiva.

“Estem prioritzant les àrees amb més pressió veïnal i més saturació d’aparcament. Coll Favà i Sant Francesc són les primeres en què volem actuar“, va explicar Paraira, que va apuntar que el calendari s’anirà desplegant durant el 2026. Segons la tinenta d’alcaldia, l’objectiu és facilitar l’aparcament als residents i garantir la rotació: “Volem evitar que Sant Cugat es converteixi en un aparcament per a persones de fora del municipi. La zona verda és una eina per ordenar l’espai públic, no per sancionar”.

Paraira també recorda que Sant Cugat disposa d’un aparcament dissuasiu als afores. Es tracta del Park&Ride de Can Magí, amb una capacitat per a 500 vehicles. La responsable de l’àrea de Mobilitat va assegurar, a més, que es milloraran les condicions d’aquest espai.

El Park&Ride de Can Magí / Foto: Cugat Mèdia

Des del govern volen oferir més espai d’aparcament lliure. En aquest sentit, Paraira va explicar que l’Ajuntament vol assolir un acord per poder usar l’aparcament de l’estació de Rodalies a Coll Favà.

Escolta-ho

Toni Almeda