Les festes de Nadal deixen sovint un balanç de menjars abundants, menys activitat física i una sensació de pesadesa general. Una situació que segons Bet Sugranyes i Rebeca Rifà, dietistes-nutricionistes dels CAP de Sant Cugat, és normal i, a curt termini, pot comportar digestions més pesades o acidesa, però no hauria de provocar reaccions extremes.
En una entrevista al magazín ‘Faves comptades’ les expertes adverteixen que “el problema ve quan apareix la culpa i intentem compensar amb dietes detox o molt restrictives, que no recomanem en cap cas”. Aquestes pautes, asseguren, no només posen en risc la salut física, sinó que també poden afectar el benestar emocional i social, i generar un cercle de frustració, restricció i descontrol difícil de trencar.
Les professionals defensen substituir la idea de “dieta” pel concepte de canvi d’hàbits, amb l’objectiu que sigui durador i adaptat a cada persona. En aquest sentit, proposen incorporar progressivament petits canvis: augmentar el consum de fruita, verdures i hortalisses, incloure llegums i proteïna vegetal, prioritzar greixos saludables com l’oli d’oliva verge extra, els fruits secs i el peix blau, i reduir els ultraprocessats, la sal i el sucre.
Una eina senzilla per estructurar els àpats és el mètode del plat (conegut com a plat de Harvard): la meitat del plat hauria de ser verdura, un quart hidrats de carboni integrals i l’altre quart proteïna de qualitat. Un exemple seria un plat de bròquil amb patata i salmó a la planxa, o pollastre amb arròs integral i verduretes.
Pel que fa a l’esmorzar, aposten per ampliar opcions i deixar de banda la brioixeria: pa integral amb formatge tendre, gall dindi o alvocat, acompanyat de fruita i iogurt natural, cereals integrals o fins i tot verdures, com una escalivada.
Les dietistes recorden que menjar bé no ha de ser una qüestió de pes ni de bàscula, sinó de salut. També subratllen la importància de la hidratació, amb l’aigua com a beguda principal, i de l’activitat física regular, entesa com qualsevol moviment que agradi i sigui sostenible, no necessàriament anar al gimnàs cada dia.
En resum: evitar els extrems, no buscar la perfecció i assumir que la constància es construeix amb petits passos. “Una mica és millor que gens”, resumeixen. L’objectiu, afegeixen, és tenir cura de la salut al llarg del temps, no només després dels excessos de Nadal.

