Tret de sortida a la Setmana de la Salut Mental

Del 7 al 14 d’octubre la ciutat oferirà una desena d'activitats sota el lema “Drets socials per a una salut mental digna”

Gent gran i nens amb autisme durant una teràpia amb gossos
Gent gran i nens amb autisme durant una teràpia amb gossos / Foto: Cedida a l'ACN pel CST
-->
Enllaç copiat al clipboard
07/10/25 a les 06:00h
 |  3 minuts de lectura
Secció: Societat

Sant Cugat organitzarà una desena d’activitats des d’aquest dimarts 7 d’octubre i fins al dimarts 14 d’octubre per conscienciar sobre la importància de cuidar la Salut Mental. Sota el lema “Drets socials per una salut mental digna i accessible” l’Ajuntament i la Taula de Salut Mental han preparat una setmana en què destaquen xerrades, exposicions, activitats físiques i un concert, entre d’altres. El 10 d’octubre (dia de la Salut Mental) es farà, a més, la lectura d’un manifest.

Les propostes pretenen reflexionar i conscienciar sobre la salut mental així com prevenir possibles trastorns. La raó és que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) calcula que 1 de cada 4 persones patirà un trastorn mental al llarg de la seva vida i considera que aquesta dada anirà en augment en els pròxims anys. “Els objectius són clars: fer visible allò que sovint s’amaga, trencar mites i oferir eines a les persones i a les famílies” ha recordat la regidora de Salut, Núria Fernàndez.

Activitats de la Setmana de la Salut Mental (Consulta-les també clicant aquí)

DIMARTS 7

18 h Casal Torre Blanca: Xerrada “Fer lloc al dol, enfortir la salut mental”, a càrrec de Gemma Nicolau, infermera i experta en gestió de les pèrdues.

DIMECRES 8

10 h Plaça de la Vila: Activitat interactiva “Espais acollidors/espais hostils en salut mental?”, una exposició i un mural interactiu per reflexionar sobre la influència de l’espai públic en la Salut Mental.

DIJOUS 9

17 h Ateneu Santcugatenc: Presentació de col·lecció de llibres infantils sobre l’Autisme i la inclusió de Loving Pieces Books. Històries que ajuden els infants a entendre la seva manera de veure el món i a enfortir la seva autoestima i desenvolupament emocional. Els personatges estan basats en la família de la Dalisse i el Luís i el seus fills.

18h Ateneu Santcugatenc: Instal·lació de capses per jugar i crear “Un món de cartó”, a càrrec de la companyia Creamoviment. Construccions espacials col·lectives a base de capses de cartó, jocs i cançons, a través d’un conte com a fil conductor.

DIVENDRES 10

10 h Carrers de Sant Cugat: Entrevistes a peu de carrer amb motiu del Dia de la Salut Mental.

11 h Casal Torre Blanca: Caminada per la Salut Mental. Circuit suau pels voltants de Sant Cugat amb pautes per gaudir de l’entorn natural durant el trajecte. Es demana als participants que vesteixin amb una samarreta de color verd. L’Itinerari serà: Casal Torre Blanca – Pi d’en Xandri – Pl. de la Vila.

17.30 h Plaça de Barcelona: Xocolatada popular i concert amb el grup “Llar de folk” (Grup de música popular i folklòrica inspirada en els grans cantants de l’època – Pete Seeger, Joan Baez, Bob Dylan, etc.).

DIMARTS 14

18 h Casa de Cultura: Xerrada “Parlem del suïcidi”. Una aproximació sobre aquest tema tabú en la nostra societat, per adquirir pautes d’actuació davant de la conducta suïcida.

DIMECRES 15 i 22

17.30 h Casa de Cultura: Xerrada “Parlem de pantalles en la infància i l’adolescència” a càrrec de Roger Ferrer, psicoterapeuta i psicòleg del recurs “1segon” – assessoria per a l’atenció i la prevenció sobre Drogues i Pantalles, adreçat a joves i adolescents i les seves famílies.

D’altra banda, també es podrà veure l’exposició ‘Frenem els TCAs del 6 al 19 d’octubre al Pavelló Municipal 3 i del 20 al 31 d’octubre al Gimnàs Eurofitness. La mostra és una proposta del Consell de Joves 12/17 amb la col·laboració d’Oh!FICINA JOVE.

La Taula de Salut Mental

La Taula de la Salut Mental està formada per l’Ateneu Santcugatenc, CESMA/CESMIJ, Alcohòlics anònims, Afatrac, Assadegam Dapsi, Servei de Rehabilitació Comunitària, LaFact, 1segon, Dapsi, Mútua de Terrassa, Jeroni de Moragas, CST Consorci sanitari de Terrassa, Salut Mental Catalunya.

Vaga desconvocada

Coincidint amb la celebració de la Setmana de la Salut Mental, el sector dels drets socials i l’atenció a les persones de Catalunya havia convocat una vaga per aquest dimarts 7 d’octubre, que s’ha acabat desconvocat. La protesta reunia professionals de serveis socials, escoles d’educació especial, centres de rehabilitació, tallers ocupacionals i serveis d’atenció precoç, que reclamen millores laborals i més recursos públics.

Les principals demandes se centraven en l’estabilització de les plantilles, la millora de les condicions de treball, la recuperació del poder adquisitiu i una major inversió per garantir una atenció de qualitat. També es demanava suport emocional per al personal i més recursos per als serveis comunitaris.

Escolta-ho

Núria Fernàndez

Els objectius són clars: fer visible allò que sovint s’amaga, trencar mites i oferir eines a les persones i a les famílies.