El 60% dels santcugatencs compren a la ciutat i fan 2,49 compres per setmana amb una despesa mitjana de 38 euros per compra. És una de les dades del Pla Estratègic de Comerç, que s’ha elaborat amb enquestes a 1.800 ciutadans i a 130 comerços amb l’objectiu de conèixer els hàbits de consum i plantejar estratègies de futur en aquest àmbit.
Els santcugatencs destinen entre 30 i 45 minuts per a les compres de proximitat i 60 minuts o més per a altres tipus de compra, com calçat i roba. Un 55% dels ciutadans compren els productes frescos als supermercats i un 35% ho fa a botigues d’alimentació especialitzades. Només el 15% de la població compra en alguns dels tres mercats de Sant Cugat. Pel que fa a la roba i complements, un 60% compra a la ciutat, un 30% al centre urbà i un 30% restant al Centre Comercial Sant Cugat. El 40% dels santcugatencs compra fora del municipi i d’aquests, un 27% ho fa a Barcelona. En el cas dels productes de la llar, un 60% compra al MediaMarkt i a l’Ikea, un 8% a la botiga Milar, un 8% al Mercantic i el 8% restant a El Corte Inglés. Es calcula que la meitat dels santcugatencs tenen hàbit de comprar per internet i que hi gasten un 14% de la seva despesa total. L’estudi també indica que un 27% dels consumidors tenen interès a conèixer l’origen de la roba que compren, un 23% tenen interès en productes ecològics i un 54% en productes de quilòmetre zero. Pel que fa als horaris comercials, al 50% dels santcugatencs ja els sembla bé els actuals, mentre que un 30% voldria que s’obrís abans i un 20% que les botigues no tanquessin al migdia. El 30% dels consumidors consideren que a Sant Cugat li manca un H&M i un Zara, un 20% troba a faltar varietat en general, un 19% considera que ja està bé l’oferta comercial i un 14% vol un Decathlon. La regidora de Comerç, Mayte Pérez, considera que una marca de comerç gran com aquestes faria de ‘locomotora’ per atraure ciutadans d’altres municipis i aturaria, en part, ‘la fuga de compra’ dels santcugatencs, però valora, d’altra banda, la tipologia actual de comerç de Sant Cugat, ‘diferent a altres poblacions del Vallès’.
Mayte Pérez
Entre els conceptes menys valorats, hi ha les places d’aparcament, els preus i la mobilitat, en general.
El Pla Estratègic de Comerç
El pla proposa eixamplar l’eix de vianants cap a l’avinguda de Cerdanyola i potenciar l’eix al voltant de la plaça de Barcelona. La intenció, també, és potenciar la marca Sant Cugat a través de campanyes per promoure les compres a la ciutat i els productes frescos de proximitat. A partir de les enquestes també s’estudiarà potenciar l’e-comerç, les sinergies entre el turisme i el comerç, millorar l’associacionisme i reduir ‘les fugues’ de compra. El pla, a càrrec de l’empresa Uste, és per al període 2016-2019 i s’ha elaborat tenint en compte principalment les sis grans centralitats comercials que hi ha a Sant Cugat: nucli urbà, avinguda de Cerdanyola, Mira-sol, Torreblanca, Coll Favà i Volpelleres. Els resultats del pla s’analitzaran a la Taula de Comerç de Sant Cugat, que es constituirà properament, amb l’objectiu de consensuar les actuacions de millora que s’han d’impulsar. La intenció de l’equip de govern és que a la Taula estiguin representades les dues associacions comerciants de Sant Cugat, comerços a títol individual i altres entitats. No s’ha determinat, encara, si l’oposició hi estarà present.

